باسمه تعالی
تصوف از دیدگاه شیخ بهائی «ابوالفضائل» در کتاب کشکول (جلد5) ترجمه:
«تصوف علمی است که در آن از ذات احدیه، و اسماء و صفاتش از آن حیث که رسانندهٔ مظاهر و منسوباتشان به ذات اویند بحث میکند. پس موضوع تصوّف ذات احدی و نعوت ازلی و صفات سرمدی حق است؛ و مسائل تصوّف، نحوه صدور کثرت از ذات احدی و نحوه رجوع کثرت به ذات، و بیان مظاهر اسمای الهی و نعوت ربانی، و کیفیت رجوع اهل الله، و نحوه سلوک و مجاهدت و ریاضتشان، و بیان نتیجه هر یک از اعمال و اذکار در دنیا و آخرت بر وجهِ ثابت در نفس امر است؛ و مبادی تصوّف، شناخت حدّ و تعریف و غایت آن، و اصطلاحات قوم را در این دانستن است.»
تعریف عرفان از حضرت علّامه حسن زادهٔ آملی در فصل دوم رسالهٔ «انسان در عرف عرفان»:
«مراد از عرفان... عرفان به توحید صمدی است، بدین نظر که توحید صمدی کمال سیر علمی و غایت قصوای عارف بالله است... بدان که عرفان اصیل انسانساز، منطق وحی بهنام قرآن کریم است... و آنچه را که امامان معصوم در بیان این امر فرمودهاند در واقع همه آنها تفسیر انفسی قرآن کریماند... اگر خواستی رجوع نما.
: داود صمدی آملی، حامل
تعریف صحیح تصوف وعرفان از منظر عرفای شیعه مکتب اهل بیت وقرآن
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 100
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۴۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 23 بار
- سپاسهای دریافتی: 71 بار
- تماس:
تعریف صحیح تصوف وعرفان از منظر عرفای شیعه مکتب اهل بیت وقرآن
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزیاش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزیاش نشده است.
فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی
فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی