مقام زن در قران و كتاب مقدس
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 9
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸, ۳:۱۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 6 بار
- سپاسهای دریافتی: 5 بار
مقام زن در قران و كتاب مقدس
مقام زن در قران و كتاب مقدس
[SIZE=85][COLOR=#363a0a]
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
[CENTER ALIGN=CENTER] [HR] [/CENTER ALIGN] [COLOR=#NaNNaNNaN] الله الرحمن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] تاريخ و ملل گوناگون زن را يك
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و ناچيز به شمار مى آوردند. به دختران ارث نمى دادند و بعضى او را از
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و انسانيت به شمار نمى آوردند، فقط زنان را براى خدمت به مردان و اطفاى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] براى مردها نگاه مى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] مى توانست زنهاى متعدد بگيرد و يا
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] . اگر زن مى مرد زن بگيرد ولى اگر شوهر مى مرد، زن حق ازدواج نداشت و از
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] خارج هم ممنوع بود. در هند زن تابع شوهر بود و بعد از مردن او، ديگر حق
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و بايد با جسد شوهر سوزانده مى شد... و در ايام عادت ماهيانه نجس و پليد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] الاجتناب
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] در ميان ملل قبل از اسلام حد وسط بين انسان و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از او مانند انسان ضعيفى كه بايد به انسانهاى متوسط كمك بدهد استفاده مى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
. [COLOR=#NaNNaNNaN] مشرك خشن، بى رحم متعصب دختران معصوم خود را زنده به گور مى كردند. تا
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] خورشيد اسلام از پس ابرهاى تاريك عربستان طلوع
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] اسلام (ص) پس
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كلمه توحيد با اشاره پروردگار در قرآن اول كارى كه كرد از اين عادت شوم
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] نمود، حضرتش به زنان و دختران احترام مى گذاشت و با تمام عظمتش به
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] سلام مى كرد و چنانكه شيعه و سنى نقل كرده اند، مكرر دست دخترش فاطمه سلام
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] را مى بوسيد و مى فرمود: «فاطمة بضعة منى من آذاها فقد آذانى و من آذانى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] الله» فاطمه پاره تن من است هر كس او را اذيت كند حقيقتا مرا اذيت كرده است
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كس مرا اذيت كند خدا را اذيت كرده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] زن در اديان
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مذاهب و اديان الهى آمده است كه زن و مرد از «نفس واحده» آفريده شده اند.
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] قديم آمده است: «پس خدا موجودات را آفريد، ليكن براى آدم معاونى موافق وى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و خداوند خوابى گران بر آدم مستولى گرداند تا بخفت پس يكى از دنده هايش را
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] گوش در جايش پركرد و خدا آن دنده را زنى بنا كرد و او را نزد آدم آورد. در
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از نظر آفرينش در بعد روحى و جسمى از همان گوهرى آفريده شده كه مرد آفريده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و هر دو جنس در جوهر و ماهيت يكسان و يگانه اند و تمايز و فرقى در حقيقت
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ميان زن و مرد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] به صراحت از اين حقيقت پرده برمى دارد:
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها... اى مردم
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را (نيز) از او آفريد و از آن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و مردان بسيارى پراكنده كرد، پروا داريد (نساء، 1)، هو الذى خلقكم من
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و جعل منها زوجها ليسكن اليها؛ او است آن كس كه شما را از نفس واحدى آفريد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] وى را از آن پديد آورد تا بدان آرام گيرد (اعراف،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
).
[COLOR=#NaNNaNNaN] زن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از همان جوهر و گوهر مرد است و انديشه يكسانى و يگانگى ماهوى زن و مرد،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] قرآنى است كه از آيات الهی به روشنى به دست مى آيد. تنها در اين زمينه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] است كه خلقت زن را از زائده خلقت مرد تصوير مى كند، ليكن در اين نظر به
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] حاديث استناد شده است كه در حديثى از امام صادق (ع) مردود شمرده شده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] مى گويد: از امام صادق (ع) از آفرينش حوا سؤال شد كه برخى مى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
: [COLOR=#NaNNaNNaN] حوا را از دنده پايين و چپ آدم آفريد، امام (ع) فرمود: خدا منزه و برتر
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] اين نسبت، آن كس كه چنين مى گويد مى پندارد كه خداوند قدرت نداشت براى آدم
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] غير دنده اش
[COLOR=#NaNNaNNaN]
!
[COLOR=#NaNNaNNaN] مجلسى مى گويد: «مشهور ميان مورخان و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] سنت اين است كه حوا از دنده آدم آفريده شده و به اين معنا برخى از احاديث
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] دارد، ليكن اين حديث و احاديث ديگرى اين موضوع را رد مى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
...».
[COLOR=#NaNNaNNaN] محقق است و قرآن بدان اشاره دارد زن و مرد براى زندگى دنيا و نيز
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] نسل بشر مكمل يكديگر هستند، بدين صورت كه ماده اوليه اين محصول يا مصنوع
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] است و اراده سازندگى آن از خداوند توانا ولى كارخانه آن يعنى دستگاه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و زحمات بار آوردن آن در اختيار زن قرار دارد و جا دارد كه براى حفظ و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كارخانه از دستبرد نامحرمان و خرابكاران، مقررات و دستورات لازمى هم صادر
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] با کمال صراحت در آیات متعددی میفرماید که زنان را از جنس مردان و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] نظیر سرشت مردان آفریده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] درباره آدم اول میگوید: همه شما
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] یک پدر آفریدیم و جفت آن پدر را از جنس خود او قرار دادیم، (سوره نساء آیه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
) [COLOR=#NaNNaNNaN] همه آدمیان میگوید خداوند از جنس خود شما برای شما همسر آفرید. (سوره نساء
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] آل عمران و سوره
[COLOR=#NaNNaNNaN]
).
[COLOR=#NaNNaNNaN] قرآن از آنچه در بعضی از کتب مذهبی هست که زن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ای پست تر از مایه مرد آفریده شده و یا اینکه به زن جنبه طفیلی و چپی داده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] گفته اند که همسر آدم اول از عضوی از اعضاء طرف چپ او آفریده شد، اثر و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] ، زن را مانند مرد برخوردار از روح كامل انسانى و اراده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مى داند و او را در مسير تكامل كه هدف خلقت است مى بيند و هر دو را در
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] قرار داده و با خطاب يا «ايّها النّاس و يا ايّها الّذين آمنوا» مخاطب
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] با اين خطابش زن را كه در قعر ذلّت و پستى بود و از هرگونه حقوق
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] اجتماعى خويش محروم بود، و به عنوان يك موجود ناقص كه فاقد روح و اراده و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] معرّفى شد بود، به اوج عزّت و سرافرازى صعود داد و تاج افتخار كرّمنا بنى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] بر فرق او نهاد و او را هم رديف با مرد انسان و خليفة اللّه فى الارض
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] با اين بيان بر تمام عقائد و باورهاى جاهلى و اديان تحريف شده كه زن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] وابسته و غير مستقل و در مرتبه پايين تر از مرد و طفيلى آن مى دانستند
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] نموده و بر همه آنها خط بطلان
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] قرآن كريم، بر خلاف
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و عقايد و باورهاى حاكم بر جامعه آن روز، زن در بسيار از مسايل و كارها
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] همطراز با مرد ذكر شده است؛ گرچه در بعض چيزها بين اين دو به حسب ظاهر
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مى شود، مانند سهم ارث و يا واگذارى مسئوليت خانواده به عهده مرد و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ، ولى اين گونه تفاوت ها ارتباط با موقعيت اجتماعى و شرايط طبيعى آنها دارد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] گونه فرقى از نظر جنبه هاى انسانى و مقامات معنوى ميان زن و مرد در برنامه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] وجود ندارد و هر دو مساوى و برابر هستند، و اين تساوى حداقل در سه زمينه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
:
[COLOR=#NaNNaNNaN] از نظر
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] بخواهيم نظر قرآن و خطابات قانونى او
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] خلقت زن بدانيم لازم است ابتدا به سرشت زن و مرد كه در ساير كتاب هاى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] شده توجّه كنيم، و نيز با عقايد و باورهاى مردم آن زمان لااقل با عقيده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] جزيره عربستان كه قرآن در آن جا نازل گرديده نسبت به اين موضوع آشنايى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] تا به خوبى و روشنى بيان قرآن در اين باره معلوم
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] كتاب هاى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] امروز در دسترس مى باشد و پيروان قابل توجّه هم در دنيا دارد تورات و انجيل
[COLOR=#NaNNaNNaN]
. [COLOR=#NaNNaNNaN] در اين دو كتاب از نظر خلقت و آفرينش مانند جهات ديگر، در مرحله پايين تر و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] تر از مرد معرّفى شده تبعى و طفيلى آن ذكر گرديده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] تورات در
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] باب دوم آيه 76 آمده است: خداوند، آدم را از خاك سرشت و در بينى وى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] دميد و آدم نفس زنده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] آيات 21 تا 24 همين باب درباره خلقت حوّ
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] است:پس از آن كه خداوند خواب را بر آدم مستولى كرد يكى از دنده هايش را
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] بنا كرد و نزد آدم آورد، و آدم گفت اين است استخوانى از استخوان هايم و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] گوشتم، از اين رو، نساء ناميده شد؛ زيرا از انسان گرفته شده است. در اناجیل
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ّه آدم و حوّا آمده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] انجيل برنا، در فصل 39، آيات 30 ـ 32، مثل
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كه در تورات آمده ذكر شده است: پس چون خدا انسان را تنها ديد فرمود خوش
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كه تنها باشد پس از اين رو او را به خواب كرد و گرفت دنده را از سوى دل و آن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از گوشت پر كرد و از آن دنده حوا را آفريد و زن براى آدم
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از داستان هايى است كه در تورات و انجيل براى تحقير زنان جعل گرديده اند، و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كوچك ترين اشاره نشده كه ارزش اوّلين زنى كه خداوند خلق فرمود كمتر از اوّ
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] بوده يا اين كه زن از يكى دنده هاى مرد به وجود آمده يا زن در خلفت تبعى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مرد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] ، قرآن در محيطى كه براى زن هيچگونه استقلال در
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] نبود، و هيچ گونه حق و حقوقى براى او نمى ديد، حرمت و شرافتى براى او جُز
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] شرافت خانواده نمى شناخت و دختران را زنده به گور مى كردند با بيان رسا و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] اعلام مى دارد زن از نظر خلقت مانند مرد، فرد از افراد انسان است كه در ماده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] پيدايشش دو نفر انسان نر و ماده شركت و دخالت داشته و هيچ يك از اين دو
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ترجيح و برترى ندارد، و در نتيجه، تمام افراد بشر چه زن باشد يا مرد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و اگر ترجيح و برترى هم باشد در اصل خلقت آنها نيست بلكه به واسطه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] اخلاقى و كمالات نفسانى است كه آنها بدست آورده اند
[COLOR=#NaNNaNNaN]
:
[COLOR=#NaNNaNNaN] ) زن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از يك پدر و مادر بوجود آمده است.«يا ايّها النّاس انّا خلقناكم من ذكرٍ و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا انّ اكرمكُم عند اللّه اتقاكم»: اى مردم! ما
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يكديگر
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامى ترين شما نزد خداوند با تقواترين
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] دانا و آگاه است! ( حجرات آيه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
).
[COLOR=#NaNNaNNaN] ) زن و مرد از نفس واحده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] است.«يا ايّها النّاس اتّقوا ربّكُم الّذى خلقكم من نفس واحدة و خلق
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] »: اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! همان كسى كه همه شما را از
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] آفريد و همسر او را (نيز) از جنس او خلق كرد (نساء،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
).
« [COLOR=#NaNNaNNaN] ..هو الّ
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] من نفس واحدة و جعل منها»: او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد. ( اعراف،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
).
[COLOR=#NaNNaNNaN] ) زن آدم از جنس آدم آفريده شده است. چنان كه در ذيل دو آيه مباركه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
« [COLOR=#NaNNaNNaN] خلق منها زوجها» «و جعل منها
[COLOR=#NaNNaNNaN]
».
[COLOR=#NaNNaNNaN] ) زن و مرد مكمّل يكديگرند.«هُنّ
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] لكم و انتم لباس لهنّ»:آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها «هر دو زينت هم
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] حفظ يكديگريد»( بقره، 187). خروج آدم از بهشت دليل بر پستى زن نمى شود.
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] آدم در تورات و انجيل آمده كه حوّا در باغ عدن موجب فريب و گمراهى آدم شد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از فرمان خداوند سرپيچى نمود و از آن درخت ممنوعه بخورد، در تورات در
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] باب 3 آيه 6 پس از آنكه شيطان حوّا را فريب داد كه از آن درخت بخورد آمد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] آن درخت براى خوراك نيكو... پس از ميوه اش گرفت و بخورد و به شوهر خود
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] .در آيه 12 همان باب پس از آن كه خداوند به آدم فرمود من ترا از خوردن آن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كردم چرا از آن خوردى؟ آدم گفت: اين زن كه قرين من ساختى از ميوه آن درخت به
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و من
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] انجيل برنابا فصل 40 آيات 26 و 27 دارد پس از آن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] حوّا را فريب داد كه از آن درخت ممنوعه بخورد.حوّا گرفت از آن ثمره ها
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] همسرش آدم بیدار شُد از آن به او هم داد و آن هم
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ّس و ارباب كليسا از اين آيات اين طور استفاده مى كنند كه زن موجب بدبختى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] گرديد و گرنه آدميان هميشه در بهشت مى بودند و از اين رو با نظر نفرت به
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] توتوليان اين احساس عمومى را در كتابش نشان داد و زنان
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] عنوان دروازه شيطان، شكننده مهر شجره ممنوعه، ترك كننده شريعت الهى و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] تصوير خدا يعنى انسان توصيف
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] كريم، آدم و حوّا را به يك
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مى كند و از هر دوى آنها به يك لحن سخن مى گويد و هر دو را به طور يكسان
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از حكم خداوند مقصّر می داند نه اين كه تمام گناه را بگردن حوّا بيندازد،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و كوزه ها را سر او بشكند، و به همین جهت هر دو از نزديك شدن به درخت
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
« [COLOR=#NaNNaNNaN] لاتقربا هذه الشجرة فتكونا من الظالمين»: امّا به اين درخت
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ، كه از ستمكاران خواهيد بود!» (اعراف، 19) و هر دو را شيطان وسوسه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
: « [COLOR=#NaNNaNNaN] لهما الشيطان»: سپس شيطان آن دو را وسوسه كرد (اعراف، 20)هر دو مورد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] قرار گرفت: «و ناداهما ربّهما الم أنهكما عن تلكما الشجرة»: و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] را ندا داد كه: «آيا شما را از آن درخت نهى نكردم؟! (اعراف،22). هر دو
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] گمراه كرد: «فَاَزَلَّهما الشيطان»: پس شيطان موجب لغزش آنها از بهشت
[COLOR=#NaNNaNNaN]
( [COLOR=#NaNNaNNaN] ،36) «و اقل لكما انّ الشيطان عدو مبين»: و نگفتم كه شيطان براى شما
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] است؟! ( اعراف،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] هر دوى آنها يعنى بيرون رانده شدن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مساوى بود: «فَاَخْرَجَهُما ممّا كانا فيه»: و آنان را از آنچه در آن بودند،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كرد(بقره، 36) هر دو توبه كردند: «قالا ربّنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ترحمنا لنكوننّ من الخاسرين» گفتند: پروردگارا! ما به خويشتن ستم كرديم! و اگر
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] نبخشى و بر ما رحم نكنى، از زيانكاران خواهيم بود! (اعراف،23) توبه هر
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] شد: «فتاب عليه انّه هو التّواب الّرحيم»: و خداوند توبه او را پذيرفت
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] خداوند توبه پذير و مهربان است. (بقره،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] نتيجه اين مى شود كه زن و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] نظر خلقت و آفرينش مساوى هم است و هيچ يك بر ديگرى ترجيح و برترى ندارد، و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] باشد به واسطه علم و كمالات نفسانى و فضائل اخلاقى است كه خارج از سرشت
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] آنها مى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] در کسب کمالات و فضايل
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ديگر
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] تحقيرآميز نسبت به زن در فرهنگ جاهلى و اديان تحريف شده اين بود كه زن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] توانايى هاى معنوى و روحانى، ضعيف است و نمى تواند به مراتب عالى معنوى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و به مقام قرب الهى آن طور كه مردان مى رسد برسد، قرآن كريم در آيات
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كرده است كه پاداش اخروى و قرب الهى به جنسيت مربوط نيست، به ايمان و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] است، خواه از طرف زن باشد و يا از طرف
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] تعبير شهيد مطهرى،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] سير من الخلق الى الحق و حركت به سوى خدا هيچ تفاوتى ميان زن و مرد قائل نيست
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كه اسلام قائل است در سير من الحق الى الحق است، در بازگشت از حق به
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و تحمّل مسئوليت پيغامبرى است كه مرد را بر اين كار مناسب دانسته
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] همان اوصاف ده گانه كه براى مرد ذكر مى كند، براى زن هم ذكر مى كند
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] فرق بين آنها نمى گذارد:«انّ المسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و القانتات و الصّادقين و الصّادقات و الصّابرين و الصّابرات و الخاشعين
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و المتصدّقين و المتصّدقات والصّائمين و الصّائمات و الحافظين فروجهم
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و الذّاكرين اللّه كثيراً و الذّاكرات اعد اللّه لهم مغفرة و اجراً
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ً»: به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و زنان انفاق كننده، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاكدامن و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مى كنند،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است. (احزاب،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] شدن از حيات طيّبه به هر دو جنس داده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
« [COLOR=#NaNNaNNaN] َنْ عمل صالحاً
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ٍ و انثى و هو مؤمن فلنحيينّه حيواةٍ طيّبة و لنجزينّهم اجرهم باحسن ما
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] »: هر كس كار شايسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ، او را به حياتى پاك زنده مى داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] دادند، خواهيم داد. (نحل،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] دخول در بهشت به هر دو صنف داده است: «
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] عمل صالحاً من ذكرٍ و انثى و هو مؤمن فاولئك يدخلون الجنّة»: هر كس بدى كند،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] آن كيفر داده نمى شود ولى هر كس كار شايسته اى انجام دهد- خواه مرد يا
[COLOR=#NaNNaNNaN]
- [COLOR=#NaNNaNNaN] حالى كه مؤمن باشد آنها وارد بهشت مى شوند و در آن روزى بى حسابى به آنها
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] شد. (غافر،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] برخوردارى از نعم الهى در بهشت به هر دو طائفه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] .«وعد اللّه المؤمنين و المؤمنات جنّاتٍ تجرى من تحتها الانهار خالدين
[COLOR=#NaNNaNNaN]
»: [COLOR=#NaNNaNNaN] به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] جارى است جاودانه در آن خواهند ماند (توبه،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] رزق به حساب به
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] طائفه داده است:«و مَنْ عمل صالحاً من ذكرٍ و انثى و هو مؤمن فاولئك
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ّة و يرزقون بغير حساب»: (غافر،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
).
[COLOR=#NaNNaNNaN] عمل صالح را براى هر دو جنس
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] مريم اسوه
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ، در كنار هر مرد بزرگ و قدّيسى،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] زن بزرگ و قدّيسه ياد مى كند، در كنار حضرت آدم و ابراهيم از همسران آنها و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] حضرت موسى و عيسى از مادران آنها، در نهايت تجليل و عظمت ياد مى كند.
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] نوح و لوط به عنوان زنانى ناشايسته براى شوهران شان ذكر مى كند و از
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] نيز به عنوان زن بزرگى كه گرفتار مرد پليد بوده، غفلت نكرده، به فرموده
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ّى، گويى قرآن خواسته است در داستان ها توازن را حفظ كند و قهرمانان داستان
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] منحصر به مردان
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] درباره حضرت مريم مادر عيسى مى گويد:
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] از لحاظ مقامات معنوى و فضايل نفسانى به آن جا كشيده شده بود كه در محراب
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ملائكه با او سخن مى گفتند: «فنادته الملائكة و هو قائمٌ يصلّى فى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
»: [COLOR=#NaNNaNNaN] هنگامى كه او در محراب ايستاده، مشغول نيايش بود، فرشتگان او را صدا زدند (
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] او گفت شنود مى كردند: «اذ قالة الملائكة يا مريم انّ اللّ
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ّرك بكلمة منه اسمه المسيح عيسى بن مريم...»: (به ياد آوريد) هنگامى را
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] گفتند: «اى مريم! خداوند تو را به كلمه اى [وجود با عظمتى ] از طرف
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مى دهد كه نامش «مسيح، عيسى پسر مريم» است (آل عمران،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] او بشارت
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] : «يا مريم انّ اللّه اصطفيك و طهّركِ و اصطفيك على نساء العالمين»: و (به
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ) هنگامى را كه فرشتگان گفتند: «اى مريم! خدا تو را برگزيده و پاك ساخته و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] زنان جهان، برترى داده است. (آل عمران،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] را به عبادت خدا
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] : «يا مريمُ اقْنُتى لِرَبّك و اسجُدى وَ ارْكَعِى مَعَ الرّاكعين»: اى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
! ( [COLOR=#NaNNaNNaN] شكرانه اين نعمت) براى پروردگار خود، خضوع كن و سجده بجا آور! و با
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ، ركوع كن! (آل عمران،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] غيب براى او روزى مى رسد: «كلّما دَخَلَ
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] زكريّا المحراب وجد عندها رزقاً قال يا مريم اَنّى لَكِ هآذا قالت هو مِنْ
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] اللّه»: هر زمان زكريا وارد محراب او مى شد، غذاى مخصوصى در آن جا مى ديد.
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] پرسيد: «اى مريم! اين را از كجا آورده اى؟!» گفت: «اين از سوى خداست. (
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] نتيجه اين مى شود زن در تحصيل كمالات معنوى و فضائل اخلاقى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] پلّه هاى معرفت و رسيدن به قرب الهى هيچ فرق با مرد
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] كريم همان گونه كه زنان را مانند مردان انسان و موجود
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] خلقت و داراى اراده و اختيار مى داند و برايش شخصيت حقوقى قائل است، همان
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] آنان را به طور يكسان مسئول اعمال و كردار خودش مى داند، و اگر كار خوب و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] داد برايش ثواب و پاداش برابر با ثواب و پاداش مردان، و اگر گناهى مرتكب
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] برابر با مجازات مردان در انتظارشان خواهد بود، نه كمتر و نه بيشتر، و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مى فرمايد كسى عمل صالح انجام بدهد «مرد باشد يا زن» آن مؤمن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
.
[COLOR=#NaNNaNNaN] ) دخول در بهشت را پاداش مى دهد.«و مَنْ عمل صالحاً من ذكرٍ و انثى و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] فاولئك يدخلون الجنّة» (غافر،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
).
[COLOR=#NaNNaNNaN] ) رزق به حساب را پاداش مى دهد.«
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] َنْ عمل صالحاً مِنْ ذكرٍ و انثى و هو مؤمِنُ فاُولئِك يدخلون الجنّة و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] حساب» (غافر،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
).
[COLOR=#NaNNaNNaN] ) حيواة طيّبه را پاداش مى دهد.«مَنْ عمل صالحاً
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ذكرٍ و انثى و هو مؤمن فلنحيينّه حيواةً طيّبة و لنجزينّهم اجرهم باَحْسَنِ
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] يعملون» (نحل،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
).
[COLOR=#NaNNaNNaN] نقطه مقابل، اگر كسى عمل سيّئه انجام بدهد و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] مرتكب بشود كيفر و عقاب مى شود؛ مرد باشد يا زن:«و السّارق و السّارقة
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] جزاءً بما كسبا نكالاً من اللّه و اللّه عزيز حكيم»: دست مرد دزد و زن
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ، به كيفر عملى كه انجام داده اند، بعنوان يك مجازات الهى، قطع كنيد! و
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] و حكيم است. (مائده،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
« [COLOR=#NaNNaNNaN] ّانية و الزّانى فاجلد و اكّل واحدٍ فهما
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ...»: هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد (نور،
[COLOR=#NaNNaNNaN]
)
[COLOR=#NaNNaNNaN] اين
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] زن در تحصيل اعمال حسنه مستحق ثواب و در ارتكاب اعمال سيّئه مستحق عقاب مى
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] در اين جهت هم فرق با مرد ندارد. [COLOR=#NaNNaNNaN]