نقد مبانی عقیدتی اهل سنت

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Iron
Iron
پست: 199
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸, ۱۱:۵۴ ق.ظ
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 456 بار
سپاس‌های دریافتی: 371 بار

نقد مبانی عقیدتی اهل سنت

پست توسط divoone110 »

  سلام به همه دوستان
خیلی خوشحالم که می بینم اعضای محترم انجمن به طرح انواع موضوعات میپردازند و مخصوصا عقاید اهل سنت و بخصوص وهابیت مکرر نقد میشود.
همگی می دانیم که ما بین اهل سنت و تشیع چه در اصول و چه در فروع اختلافاتی وجود دارد.هر چند دوستان عزیز به نقد مصادیق می پردازند و نیز علمای شیعه به طرق مختلف از نظرات شیعه دفاع می کنند اما امروز ایده جدیدی به ذهنم رسید که به نظرم رسید در این سایت مطرح کنم و اگر دوستان موافق بودند روی آن کار کنیم. البته من حداقل تا حالا به کتاب و مقاله ای بر نخوردم که این موضوع را بررسی کرده باشد و شاید اگر بصورت درست مورد بررسی قرار بگیرد شاهد پاسخگوئی به بسیاری اختلافات باشد
موضوع را به این شکل بیان میکنم:
میان ما اختلافات متعددی وجود دارد.اگر با یک دید کلی به آنها بنگریم متوجه خواهیم شد اکثریت قریب باتفاقشان از مبانی واحدی نشات گرفته اند.آیا بهتر نیست به شناسائی این مبانی بپردازیم؟ مثلا از این نحو مبانی که الآن به ذهن من میرسد یکی مسئله جبر و اختیار انسان است ، یکی مسئله عدل الهی و حسن و قبح عقلی و شرعی است ، یکی مسئله عقل گرا یا ظاهر گرا بودن است و قس علی هذا. چون دو مذهب شیعه و سنی در توجیه اکثر اختلافات به این مبانی متمسک میشوند ولی چون هر دو کمتر به نقد مبانی میپردازند کمتر نتیجه میگیرند. .(در کتب مختلف کلامی این مبانی مطرح شده و مورد دفاع و رد قرار گرفته اند اما نه بعنوان منشا آرای مختلف بلکه خود اینها بعنوان نظراتی خاص بررسی شده اند.)
بنده بعنوان پیشنهاد ، عرض میکنم که به نقد مبانی فکری و عقیدتی اهل سنت بپردازیم.اگر دوستان موافقند یا نظری دارند اعلام کند ، بنده با جان و دل پذیرا هستم.
با تشکر

 

در کوچه های شهر و در انظار مردمان

دیوانه وار نعــــره زنــــم رو به آسمـــان

آن دم که خواست حب علی از دلم رود

ای خالق جهان به دمی جان من ستان

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “نقد سایر اندیشه ها”