عــمر بن خطاب چگونه "امیــــرالمومنین" شد؟

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Bronze
Bronze
پست: 41
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷, ۲:۰۹ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 186 بار
سپاس‌های دریافتی: 159 بار
تماس:

عــمر بن خطاب چگونه "امیــــرالمومنین" شد؟

پست توسط nazer110 »

[External Link Removed for Guests]

در طول تاریخ انسان های بسیاری بوده اند که به نام خاصی غیر از اسم خودشان شناخته می شده اند. این نام که از آن به عنوان لقب یاد می شود، گاهی بر گروهی از افراد اطلاق می شده، مانند “فرعون” که نام عمومی پادشاهان مصر، یا “کسری” که نام پادشاهان ایران بوده است؛ و گاهی برای یک شخص خاص معروف می شده، طوری که هیچ کس دیگری به آن نام شناخته نمی شده است، مانند “ابوالبشر” که نام خاص حضرت آدم نبی علیه السلام یا “ذوالقرنین”، که هر یک نام شخص خاصی بوده و به دیگران گفته نمی شود.
از نگاهی دیگر، القاب گاهی از سوی انسان ها به شخص یا اشخاص داده می شود و گاهی از سوی خداوند. به عنوان مثال لقب “خاتم الانبیاء” لقبی ست که از سوی خداوند متعال به آخرین فرستاده اش حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم، اعطا گردیده است. (1)

لقبی که در این نوشتار به بحث در مورد آن می پردازیم، لقب “امیرالمومنین” است. در نظر شیعیان به استناد روایات، این لقب در انحصار مولا امام علی علیه السلام می باشد و دیگران حتی امامان پس از ایشان علیهم السلام نباید به این لقب خوانده شوند. براساس این روایات، حتی امام زمان مهدی موعود ارواحنا فداه نیز دارای این لقب نمی باشند. (2)
شیعه وسنی راوی حدیثی از وجود گرامی رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می باشند، که ایشان لقب “امیرالمومنین” را برای حضرت امام علی بن ابیطالب علیه السلام قرار دادند. (3) بنابراین عنوان “امیرالمومنین” برای ایشان از امور مسلم نزد عامه و خاصه است. حال بنگریم چگونه خلیفه دوم اهل سنت عمر بن خطاب، امیرالمومنین لقب یافت. منابع اهل سنت این گونه نقل کرده اند:
زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) از دنیا رحلت کردند، مردم به “ابوبکر” خلیفۀ رسول الله لقب دادند. وقتی “ابوبکر” از دنیا رفت، به “عمر” گفتند: خلیفۀ خلیفۀ رسول الله. در این اوضاع و احوال بود که “عمر” گفت: این لقب بسیار طولانی ست، اگر من هم از دنیا بروم، شما به کسی که جانشین من خواهد شد، می گوئید: خلیفۀ خلیفۀ خلیفۀ رسول الله؛ شما مومنین هستید و من امیر شما، پس عمر، امیرالمومنین خود خوانده شد. (4)
اگر قرار باشد هر کس به هر طریقی بر مسلمانان حکومت یافت، لقب “امیرالمومنین” را برخود نهد، جای تعجب نیست که امثال معاویه و یزید و… نیز در این لقب طمع کنند. کسی سزاوار لقب “امیرالمومنین” است که اوصاف و ویژگی های “مومن” را که در کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم آمده است، در بالاترین حد دارا باشد. به نحو اجمال باید گفت که از مهم ترین ویژگی های مومن، علم و تقوی است. تاکنون طی [External Link Removed for Guests]، به بررسی میزان دانش و علم دینی خلفای اهل سنت، پرداخته ایم. مرور این مطالب به روشنی ثابت می کند که خلفای اهل سنت به هیچ روی دانش درستی نسبت به دین و مسایل آن نداشته اند. حال چگونه می توان به کسی که اوصاف مومن را حتی در حد معمول، ندارد امیرمومنان گفت؟

منبع: بیایید بیشتر بدانیم [External Link Removed for Guests]



 —————————————————— 

 پی نوشت ها
1-
سوره احزاب، آیه 40
2- کافی، جلد1، صفحه411 و 412، ناشر: دارالکتب الاسلامیة، طهران
3- خطبۀ پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در روز غدیر
4- منابع اهل سنت در این مورد:
الف- الطبقات، ابن سعد، جلد3، قسمت1، صفحه192
ب- تاریخ المدینة المنورة، ابن شبة النمیری، جلد2، صفحه663
ج- تاریخ الطبری، جلد5، صفحه15
د- اسدالغابة فی معرفة الصحابة، جلد4، صفحه71
ه- مناقب عمر، ابن الجوزی، صفحه56
و- تاریخ الخلفاء، سیوطی، صفحه138
ز- تاریخ ابن عساکر، جلد30،  
ارسال پست

بازگشت به “اشرار”