حدیثی که ایشون نقل کرد از امام صادق جالب بود، تا حالا نشنیده بودم. من فکر می کنم نظر مراجع عظام با علَم و نمادهای عزا (البته مادامی که برداشت شرک نشه) مخالف نیست. درسته؟
فایل صوتی با حجم کمتر برای دوستانی که مشکل دانلود دارند پیوست شد.
نوعا أكثر مراجع ( امام خميني ، شيخ وحيد خراساني ، شيخ جواد تبريزي و ...) تأكيد دارند كه مراسم عزاداري امام حسين ( عليه السلام ) به شكل سنتي بركَزار شود ، اين سخن نشان مي دهد كه هر آنجه كه ميان مردم و در عرف آنها عزاداري محسوب شود ، مصداق عزاداري است. لذا ملاك و معيار اين مسئله عرف است ، فقها فقط مي توانند حكم كلي بيان كنند و تعيين مصداق با مردم است .
ايشان هم زيبا كَفتند : آخر جه كسي از علم برداشت مسيحيت و صليب مي كند كه برخي كَفته اند كه نشان دهنده صليب است!! يا آهن بي خاصيت است !! ، متأسفانه اخيرا اين شعيره ديني و حسيني را دانسته يا ندانسته تضعيف كرده اند و اين قطعا غلط است.
همين جا من مي خواهم كَريزي هم به قمه زني بزنم و عرض كنم كه : همانكَونه كه فقها كَفته اند اين شعيره به عنوان يك حكم أولي مباح و حلال و حتى برخي مراجع فتواي بر استحباب داده اند . أمــا شرايط زمانه و سوء استفاده دشمنان تشيع !!! و تبليغ عليه شيعه باعث شد برخي فقهاي متأخر به عنوان حكم ثانوي (دوستان حتما توجه كنند به نوع حكم ثانوي ) آن را حرام بدانند .
با دانستن اين تفاوت ، علت اختلاف ميان فقها در اين موضوع هم فهميده مي شود .