»« الــــــــه »« = معبود

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

»« الــــــــه »« = معبود

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 



الــه



•معنی «اله» در لغت عرب


خلاصه گفتار لغت نامه ها درباره ی معنی واژه «اله» به شرح زیر است:

«اله» بر وزن کِتاب، از مادّهء ألَهَ یَألَهُ به معنای
عَبَدَ یَعبُدُ عبادةً است که به دو معنای «پرستش کردن»و «اطاعت نمودن»
 می باشد.

اله به معنای «مألوه» (اسم مفعول) می باشد ، همان طور که کتاب به معنای مکتوب است. بنابراین
[COLOR=#0070c0]اله یعنی معبود یا مُطاع  .

نتیجه اینکه با توجه به دو معنایی که در لغت برای عبادت آمده ، «اله» یعنی :   
1- تذلّل و خضوع و پرستش   
2- اطاعت و فرمان برداری.

«اله» به دومعنای مختلف می آید :   
1- عبادت شده یا معبود .   
2- اطاعت شده یا مطاع .  

 •معنی «اله» در قرآن کریم


در آیات بسیاری از قرآن کریم ،صفت بارز الوهیت ، «خالق بودن» می باشد . چنانکه در قرآن کریم می خوانیم :

«همانا انسان را از چکیده ای که از گِل گرفته شده است،آفریدیم .سپس او را نطفه ای قرار دادیم درجایگاه محفوظ .

پس از نطفه، خون بسته شده و خون بسته شده را گوشت جویده، و گوشت جویده را استخوان آفریدیم. سپس بر استخوان،

گوشت پوشانیدیم. پس از آن،او را مخلوقی دیگر آفریدیم. پس مبارک است خداوند بهترین آفریدگار.» 1

«وبه تحقیق بالای سر شما، هفت راه (آسمان) را آفریدیم و ما از مخلوقات خود غافل نیستیم.» 2


آنگاه ، بعضی از انواع مخلوقهایی را که برای انسان خلق شده است ، یاد آور می شود. پس از نشان دادن انواع آفرینش های الله ،

می فرماید:

«وبه تحقیق ما نوح را به سوی قومش فرستادیم .

پس نوح گفت : ای قوم من! الله را بندگی کنید که برای شما الهی جز الله نیست ،پس آیا تقوا پیشه نمی سازید؟» 3


سپس ابداع اُمم دیگر را یادآور می شودکه همان آفرینش و خلق کردن ایشان است؛ وجریان کفر ایشان را تا آپه 91 همین سوره

(مومنون) بازگو می کند، تا آنجا که می فرماید:


«الله فرزندی نگرفته و اله دیگری با اونیست، اگر الهی دیگر با او می بود، هر یک با مخلوق خود می بود و بر دیگری برتری می جست

( ودر عالم وجود، دسته بندی رخ می داد).» 4


در این آیات ، صفت بارز اولوهیت ، تنها  «خالق بودن»  می باشد؛ و بدین سبب است که در سوره« احقاف»، پس از آنکه می فرماید:

﴿ مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ إِلَّا بِالْحَقِّ ... ﴾، از مشرکان سؤال می کند:

«بگو (ای پیامبر!) آیا شریکانی را که به جای خداوند قائل هستید، نگریسته اید؟ به من نشان دهید از زمین چه آفریده اند؟

و آیا برای آنها در آسمان ها شرکت و دخالتی است؟ اگر شما راست میگویید برای من کتابی بیاورید که پیش از این قرآن باشد،

یا اثر و خطی که از علوم پیشینیان باقی مانده باشد، و دلالت بر صحّت عبادت غیر خدا داشته باشد.» 5


و در آیه 40 سوره فاطر می فرماید:

«به من بنمایانید آنها را که خدا می دانید از زمین چه آفریده اند؟ آیا برای آنها شرکت و دخالتی در امر آسمان ها نیز می باشد؟» 6

و در آیه 16 از سوره رعد می فرماید:

«آیا برای خداوند شریکانی فرار داده اند که آنان، خلقتی چون آفرینش او دارند، به طوری که این دو خلقت برای آنها مشتبه شد و

نتوانستند بین این دو خلقت فرق بگذارند(وبدین علّت اینان،آنها را شریکان خدا قرار دادند)؟!» 7


و در آیه 17 سوره نحل می فرماید:

« پس آیا کسی که خلق می کند، مانند کسی است که خلق نمی کند؟آیا متذکّر نمی شوید؟» 8

و در آیه 20 سوره نحل،آیه 3سوره فرقان و آیه 191 سوره اعراف نیز همین معنا را متذکّر می گردد.

نیز در آیه 73 سوره حج می فرماید:


«همانا کسانی را که جز خدا می خوانیدشان،هرگز نمی توانند مگسی را هم خلق کنند،هرچند که بر این کار مجتمع شوند!»9

در همه این آیات، در مقام تحدّی و استدلال با مشرکان، در زمینه توحید سخن گفته شده است؛

در دو آیه اوّل می پرسد:

«این بت ها که آنها را اله می خوانید و عبادت می کنید، نشان دهید که در زمین چه آفریده اند؟»

ودر آیه سوم می پرسد:

«آیا برای الله شریک گرفته اید، به این علّت که این شریکان مانند الله مخلوق هایی دارند؛ و این مخلوق ها با مخلوق های الهی برایتان

مشتبه شده است؟ مسلّماً می دانید که چنین نیست!»


بنابراین در آیات بعد می فرماید:

«آیا کسی که خالق می باشد،با آن که خالق نیست یکسان است؟!»

ودر آیه اخیر می فرماید :

«اینان که جز خدا می خوانید(آلهه ای که جز خدا می خوانید) هرگز مگسی را خلق نمی کنند، اگر چه با هم در این کار همکاری کنند.»

چنان که میبینیم قرآن در مقام استدلال و مقابله با مشرکان که – جز«الله»– خدایان دیگری را پرستش می کنند، می فرماید:

«آفرینش خاص الله است و این «اله»ها آفرینشی ندارند و بدان قادر نیستند.»

از همه این احتجاج ها معلوم می شود که صفت بارز اله، «خالقیت» می باشد.

در آیات زیر این معنی روشن تر بیان شده است:


«این خدای شماست،پروردگارتان.الهی جز اونیست،آفریننده هر چیز.پس او را پرستش کنید.»

«گفت : ای قوم!الله را عبادت کنید، جز او الهی بر شما نیست؛او شما را از زمین آفرید.»

«آیا آفریننده ای جز الله هست که شما را از آسمان و زمین روزی دهد؟ الهی جز او نیست...»

«جز الله خدایانی دیگر برای خود اختیار کردند که هیچ چیزی را نمی آفرینند و خود آن خدایان آفریده شده اند.»



 بنابراین همه افعال آفرینش،از اله و خدای جهان است؛باران می فرستند،گیاه را می رویاند،زنده می کند، می میراند، شفا می دهد و

مالک هر شیء اوست.

وچون چنین است، مؤثـّری درعالم هستی، جز او – که به الله موسوم می باشد- نیست تا بتواند نیازمندی های ما را بر آورد.  

پس باید الله را بپرستیم و از او حاجت بطلبیم.



پی نوشت :
 
 
1- مؤمنون: 14-12﴿ وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ﴿12﴾ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ﴿13﴾

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

﴿14﴾ ﴾

2- مؤمنون: 17 ﴿ وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ ﴾

3- مؤمنون: 23 ﴿ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ ﴾

4-مؤمنون:91 ﴿ مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِن وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذًا لَّذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ ... ﴾

5- احقاف: 4 ﴿ قُلْ أَرَأَيْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِي مَاذَا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّمَاوَاتِ اِئْتُونِي بِكِتَابٍ مِّن قَبْلِ

هَذَا أَوْ أَثَارَةٍ مِّنْ عِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴾

6- ﴿ ... أَرُونِي مَاذَا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّمَاوَاتِ ...﴾

7- ﴿...أَمْ جَعَلُواْ لِلّهِ شُرَكَاء خَلَقُواْ كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ ...﴾

8- ﴿ أَفَمَن يَخْلُقُ كَمَن لاَّ يَخْلُقُ أَفَلا تَذَكَّرُونَ ﴾

9- ﴿ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ﴾
 
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: »« الــــــــه »« = معبود

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 





آیات زیر ناظر بدین معنا می باشد:

«بگو بیندیشید که اگر الله،شنوایی و بینایی شما را بگیرد و بر دل های شما مُهر زند(فهمیدن قلب شما را باز گیرد)،

کدام الهی جز الله است که آنها را به شما باز گرداند؟» [1]



«آن که مُلک آسمان ها و زمین از آنِ اوست،الهی جز او نیست، اوست که زنده می کند ومی میراند.» [2]

«کدام اله جز الله،برای شما روشنایی می آورد؟آیا نمی شنوید؟» [3]

«این چنین است خداوند پروردگارتان، مُلک و پادشاهی از آن اوست،الهی جز او نیست،شما را به کجا می برند؟» [4]

«وفرعون گفت:ای هامان!برجی بلند برایم بساز، شاید من به اسباب (آفرینش)آسمان ها برسم، وبر اله موسی مشرف و مطّلع شوم؛

و من موسی را دروغگو می پندارد.» [5]

«الهی جزاو(الله)نیست اوست که زنده می کند و می میراند؛پروردگار شما و پروردگار پدران پیشین شما.» [6]

«اوست الله،آن که الهی جز او نیست،واو برغیب و شهود عالم است...» [7]

«اوست الله،آن که الهی جز او نیست، واو مَلِک وقدّوس وسالم است.» [8]

«این است و جز این نیست که اله شما الله است،آن که الهی جز او نیست،علم او هر چیز را فراگرفته است.» [9]

«بگو(ای پیامبر!)اگر خدایان دیگری با او بودند- همانطورکه ایشان می گویند- آن خدایان به سوی خداوند عرش راهی را می طلبیدند و

به دست می آوردند.» [10]

«جز الله،اهلی را برای خویش اختیار کردند،تا باعث عزّت و اعتبار برای ایشان گردد.» [11]

«آیا از زمین اله هایی(خدایانی)اختیار کرده اند که آن اله ها می گسترانند( زنده می کنندومی گسترانند).» [12]

«آیا برای ایشان اله هایی می باشد که آنها را در برابر قدرت ما حفظ می کند؟» [13]

«آیا در برابر خدا اله هایی اختیار کنم که اگر خدای رحمان ضرری برایم بخواهد،هیچ سودی از آن اله ها نصیبم نشود؟» [14]

«جز الله اله هایی اختیار کردند،شاید که یاری داده شوند.» [15]

«ما چیزی نمی گوییم،مگر اینکه بعضی از خدایان ما به تو زیان رسانیده اند.» [16]

«اله های ایشان که از آنها و نه از الله حاجت می خواهند،هیچ سودی برایشان نداشته اند.» [17]



قرآن هر گونه آفرینشی را مخصوص«اله» می داند،از باریدن باران تا روییدن نبات و شفای بیماران،

پیروزی بر دشمن،توانگری و نجات از فقر،همه اینها و هر قدرت و فعل دیگری در کون و مکان را فقط و فقط از اله می داند.


پی نوشت :

1-انعام:46 ﴿ قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللّهُ سَمْعَكُمْ وَأَبْصَارَكُمْ وَخَتَمَ عَلَى قُلُوبِكُم مَّنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللّهِ يَأْتِيكُم بِهِ ... ﴾


2-اعراف: 158 ﴿ ... الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ ... ﴾



3- قصص: 71 ﴿ ... مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِضِيَاء أَفَلَا تَسْمَعُونَ ﴾


4- زمر:6 ﴿ ... ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ ﴾



5-غافر:36و 37 ﴿ وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا هَامَانُ ابْنِ لِي صَرْحًا لَّعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ ﴿36﴾

أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِبًا ... ﴾

6- دخان:8 ﴿ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ رَبُّكُمْ وَرَبُّ آبَائِكُمُ الْأَوَّلِينَ﴾

7-حشر:22 ﴿ هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ...﴾

8-حشر:23 ﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ ...﴾

9- طه:98 ﴿ إِنَّمَا إِلَهُكُمُ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا﴾

10- اسراء:42 ﴿ قُل لَّوْ كَانَ مَعَهُ آلِهَةٌ كَمَا يَقُولُونَ إِذًا لاَّبْتَغَوْاْ إِلَى ذِي الْعَرْشِ سَبِيلاً ﴾

11- مریم:81 ﴿ وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِّيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا ﴾

12- انبیاء:21﴿أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِّنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنشِرُونَ ﴾

برای این آیه تفاسیر متفاوتی مطرح گردیده است که ترجمه حاضر بر اساس یکی از آنان می باشد.


13- انبیاء43: ﴿ أَمْ لَهُمْ آلِهَةٌ تَمْنَعُهُم مِّن دُونِنَا... ﴾

14-یس : 23 ﴿أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن يُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئًا وَلاَ يُنقِذُونِ ﴾


15- یس : 74 ﴿ وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنصَرُونَ ﴾

16- هود:54 ﴿ إِن نَّقُولُ إِلاَّ اعْتَرَاكَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوَءٍ ... ﴾

17- هود:101 ﴿... فَمَا أَغْنَتْ عَنْهُمْ آلِهَتُهُمُ الَّتِي يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ مِن شَيْءٍ ...﴾




تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: »« الــــــــه »« = معبود

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 



 
با این دلیل، الله – یعنی اله حقیقی جهان – در قدرت و فعل هیچ شریکی ندارد؛او یگانه و بی مانند است:  
  
 ﴿ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ * وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴾ 
  
  الله است؛تنها اله،فقط و فقط الله است و بس:  

 
«این است و جز این نیست که الله،اله واحد است ومنزّه می باشد از آنکه او را فرزندی باشد.» 1  
 


«به تحقیق کافر شده اند آنان که گفتند الله یکی از سه تا می باشد،در حالی که الهی جز اله واحد نیست.» 2
 
  
 
«الله فرزندی اختیار نکرده است و با اوالهی دیگر نیست.» 3



«خداوند فرمود دو اله نگیرید،این است و جز این نیست که او(الله) اله واحد است.» 4  
 


وبه همین دلیل،پرستش (عبادت) خاص ذات اوست،وشریکی در عبادت برای اونباید گرفت:

«من هستم الله،که الهی جز من نیست.پس مرا پرستش کن و برای یاد من نماز برپا دار.» 5


«هیچ پیامبری پیشاز تو نفرستادیم،مگر آنکه به او وحی می فرستادیم که الهی جز من نیست،پس مرا عبادت کنید.» 6


به این دلیل نیز هر فعلی از بنده صادر شود، باید به قصد تقرّب به اله واحد- که الله است- باشد و به قصد رضای او انجام گیرد.

ولی اکثر افراد بشر،برای اله واحد- الله- شریک قائل شده غیر او را پرستش کرده برای تقرّب به غیر او، اعمال خویش را انجام می دهند.

وگاه در بشر، کسانی مانند فرعون یافت شده اند که ادّعای الوهیت کرده اند.چنان که قرآن از آن خبر داده می فرماید:

«فرعون گفت: ای مردم! برای شما الهی جز خودم نمی دانم.» 7

در جای دیگر نقل می فرماید که وی در خطاب به موسی (ع) گفت:

«اگر الهی جز من اختیار کنی،تو را از زندانیان خواهم ساخت.» 8

که در هر دو مورد، مقصود از اله، آن کسی است که « برای او کارگزاری و از او فرمان برداری می کنند»؛ چه انکه در آیه دیگر از قول قوم



فرعون، نقل می فرماید که گفتند:

«آیا موسی و قوم او را رها می کنی تا درزمین فساد کنند وتورا و اله تو را رها کنند؟» 9

از این آیه معلوم می شود که فرعون و فرعونیان را ،جز فرعون، الهی دیگر بوده است،که قاعدتاً آن اله را عبادت می کرده اند و از او

حاجت می خواستند. بنابراین الوهیت فرعون به معنی آن بوده است که :

هر کاری را برای او ورضای او می بایست انجام می دادند.

دراین آیه نیز،اله،به همین معنا می تواند باشد:

«(ای رسول!) دیدی حال آن کس که هوای نفسش را خدای خود ساخت(چگونه هلاک شد)؟ آیا میتوانی تو حافظ و نگهبان او



(ازهلاکت) باشی؟» 10

«(ای رسول ما) می نگری کسی را که هوای نفسش را خدای خود قرار داده و خدا او را با وجود آگاهی اش (وپس از تمام حجّت)

گمراه ساخته است.» 11
 
[COLOR=#000000]از این رو   معبودی است که
برایش عبادت می نماییم، ورضای او را هدف اعمال خود قرار می دهیم .



چنین موجوی می شود«اله» و«معبود»؛ و فرمانبر – عبد- او،   پرستش کننده او خواهان رضای او می شود.
 


پی نوشت :

1- نساء171: ﴿ ... إِنَّمَا اللّهُ إِلَهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَهُ أَن يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ ... ﴾  

2- مائده 73: ﴿ لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ إِلَهٌ وَاحِدٌ ... ﴾

3- مؤمنون 91: ﴿ مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِن وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ ... ﴾

4- نحل 51: ﴿ وَقَالَ اللّهُ لاَ تَتَّخِذُواْ إِلهَيْنِ اثْنَيْنِ إِنَّمَا هُوَ إِلهٌ وَاحِدٌ ... ﴾

5- طه 14: ﴿ إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ﴾

6- انبیاء25: ﴿ وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ﴾

7- قصص38: ﴿ وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرِي ... ﴾

8- شعراء 29: ﴿ قَالَ لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلَهًا غَيْرِي لَأَجْعَلَنَّكَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ ﴾

9- اعراف 127: ﴿ ... أَتَذَرُ مُوسَى وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَآلِهَتَكَ ... ﴾

10- فرقان 43: ﴿ أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا ﴾

11- جاثیه 23: ﴿أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ ... ﴾

 
 
تصویر
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸, ۵:۲۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 3 بار

Re: »« الــــــــه »« = معبود

پست توسط محمد باقر »

سلام
از متن شما استفاده کردیم.
ممنون تصویر
ارسال پست

بازگشت به “خدا شناسی”