«»بسم الله الرحمن الرحیم«»
حضرت فاطمه(س) بنيانگذار تشيع
اين درست است که تشيع در اصل به حديث انذار و غدير بازميگردد و اين هم درست است که اصحابى مانند سلمان، ابوذر، مقداد و عمار نخستين شيعيان امام علي(ع) بودند، اما بايد توجه داشت که همه اينها تنها پس از حضرت فاطمه(س) قرار ميگيرند که او نقش اساسى در آغاز حرکت تشيع در بستر تاريخ داشت.
در اصل اين فاطمه بود که نخستين سنگ بناى تشيع را که تبرى از مخالفان امام علي(ع) و مقام امامت و ولايت وى بود، استوار کرد.
تمامى منابع تاريخى گواه هستند که نخستين مخالفان سقيفه که همگى از اصحاب رسول خدا(ص) بودند، در خانه فاطمه زهرا(س) اجتماع کردند.
بيشتر اين افراد که زبير هم در جمع آنان بود با تهديد و تطميع خانه را ترک کردند.
امام علي(ع) باقى ماند و همسرش فاطمه(س)!!
يکى از اين دو، ميبايست پيشقدم ميشد و از امامت دفاع ميکرد. بسيار روشن بود که امام علي(ع) بايد بماند و اين تنها فاطمه(س) است که ميبايست آشکار به دفاع از امامت بپردازد، حتى اگر جانش را سر اين راه بگذارد.
دارد...
حضرت فاطمه (سلام الله عليها) بنيانگذار تشيع
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 705
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶, ۲:۱۳ ب.ظ
- محل اقامت: Tehran
- سپاسهای ارسالی: 2377 بار
- سپاسهای دریافتی: 1893 بار
Re: حضرت فاطمه (سلام الله عليها) بنيانگذار تشيع
مبارزات فاطمه زهرا(س) در منابع ثبت و ضبط شده و هيچ کس، حتى دروغگوترين راويان اخبار هم نميتوانند آن را انکار کنند. اين مبارزات در قالب دفاع از حقوق حقه خود و شوهرش، نخستين سنگ بناى تشيع فاطمى و سپس تشيع علوى است.
زمانى که اين مبارزات به نتيجه نرسيد آن حضرت تلاش کرد تا نشان دهد راهش از ديگران جداست. عبدالرزاق صنعانى نويسنده کتاب يازده جلدى «المصنف» (ج 3، ص 521) که يکى از آثارى است که منصفانه اخبار و احاديث و فتاوى را منعکس کرده و نويسنده آن چهل سال پيش از بخارى درگذشته، به سند معتبرى نقل ميکند که :
فاطمه را شب دفن کردند و براى خواندن نماز بر وى، ابوبکر را خبر نکردند
و اين به خاطر مسائلى بود که ميان آنها گذشته بود ـ کان بينهما شيء ـ
در همان خبر آمده است که فاطمه خود به اين مطلب وصيت کرده بود.
متن ديگرى که همانجا آمده به نقل از عايشه چنين است: «اَنَّ علياً دَفَن فاطمه ليلاً و لم يؤذن بها أبابکر». على فاطمه را شبانه دفن کرد و ابوبکر را خبر نکرد.
خبر دفن شبانه فاطمه را با يک هدف سياسى، ابن ابى شيبه هم با سند شناختهشدهاى از هشام بن عروه از پدرش عروه بن زبير نقل کرده است.(مصنف ابن ابى شيبه ، ج 3، ص 226).
ادامه دارد...
زمانى که اين مبارزات به نتيجه نرسيد آن حضرت تلاش کرد تا نشان دهد راهش از ديگران جداست. عبدالرزاق صنعانى نويسنده کتاب يازده جلدى «المصنف» (ج 3، ص 521) که يکى از آثارى است که منصفانه اخبار و احاديث و فتاوى را منعکس کرده و نويسنده آن چهل سال پيش از بخارى درگذشته، به سند معتبرى نقل ميکند که :
فاطمه را شب دفن کردند و براى خواندن نماز بر وى، ابوبکر را خبر نکردند
و اين به خاطر مسائلى بود که ميان آنها گذشته بود ـ کان بينهما شيء ـ
در همان خبر آمده است که فاطمه خود به اين مطلب وصيت کرده بود.
متن ديگرى که همانجا آمده به نقل از عايشه چنين است: «اَنَّ علياً دَفَن فاطمه ليلاً و لم يؤذن بها أبابکر». على فاطمه را شبانه دفن کرد و ابوبکر را خبر نکرد.
خبر دفن شبانه فاطمه را با يک هدف سياسى، ابن ابى شيبه هم با سند شناختهشدهاى از هشام بن عروه از پدرش عروه بن زبير نقل کرده است.(مصنف ابن ابى شيبه ، ج 3، ص 226).
ادامه دارد...
نابرده رنچ گنج بدست نمیاد
-
- پست: 705
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶, ۲:۱۳ ب.ظ
- محل اقامت: Tehran
- سپاسهای ارسالی: 2377 بار
- سپاسهای دریافتی: 1893 بار
Re: حضرت فاطمه (سلام الله عليها) بنيانگذار تشيع
در خبر ديگرى عبدالرزاق(المصنف ، ج 5، ص 472) به نقل از عايشه آورده است که گفت: فاطمه و عباس براى ميراث خويش به سراغ ابوبکر آمدند. در همان حال آنها فدک را هم ميخواستند. ابوبکر گفت: از پيامبر شنيده است که گفت ما(پيامبران) چيزى به ارث نمينهيم. آنچه از ما ميماند، صدقه است. آل محمد هم از همين صدقه بهره برند.
من هر آنچه را محمد کرده انجام ميدهم. فاطمه(س) سخن او را نپذيرفت: «فهجرته فاطمه»، فاطمه با او قهر کرد و در اين باره با او سخن نگفت تا درگذشت. علي(ع)، فاطمه را شبانه دفن کرد و ابوبکر را خبر نکرد.
اين برخورد روش برخورد شيعيان را با دستگاه خلافت روشن کرد و تشيع را در مسير تاريخ فعال نمود. در همان نقل از عايشه آمده است که فاطمه(س) شش ماه پس از پيامبر زنده بود و در آن مدت على هم در پناه فاطمه ميزيست و بيعت نکرد. اما وقتى فاطمه(س) رحلت کرد، علي(ع) پشتيبانش را از دست داد و مردم از او رويگردان شدند.
البته دليل بيعت امام علي(ع) صرفا اين مطلب نبود. بلکه آن حضرت همان طور که بارها و بارها در سخنرانيها و خطبههايش در کوفه گفت، به خاطر خطرهايى که اسلام را تهديد مينمود، بيعت کرد.
در ادامه نقل پيشين، شخصى به زهرى راوى آن خبر ميگويد: راستى على تا شش ماه بيعت نکرد؟ زهرى پاسخ داد: آرى، نه او نه هيچ يک از بنى هاشم در اين مدت بيعت نکردند و على هم وقتى بيعت کرد که ديد، چهرههاى برجسته ـ وجوه الناس ـ از او رويگردان شدند.
ادامه دارد..
من هر آنچه را محمد کرده انجام ميدهم. فاطمه(س) سخن او را نپذيرفت: «فهجرته فاطمه»، فاطمه با او قهر کرد و در اين باره با او سخن نگفت تا درگذشت. علي(ع)، فاطمه را شبانه دفن کرد و ابوبکر را خبر نکرد.
اين برخورد روش برخورد شيعيان را با دستگاه خلافت روشن کرد و تشيع را در مسير تاريخ فعال نمود. در همان نقل از عايشه آمده است که فاطمه(س) شش ماه پس از پيامبر زنده بود و در آن مدت على هم در پناه فاطمه ميزيست و بيعت نکرد. اما وقتى فاطمه(س) رحلت کرد، علي(ع) پشتيبانش را از دست داد و مردم از او رويگردان شدند.
البته دليل بيعت امام علي(ع) صرفا اين مطلب نبود. بلکه آن حضرت همان طور که بارها و بارها در سخنرانيها و خطبههايش در کوفه گفت، به خاطر خطرهايى که اسلام را تهديد مينمود، بيعت کرد.
در ادامه نقل پيشين، شخصى به زهرى راوى آن خبر ميگويد: راستى على تا شش ماه بيعت نکرد؟ زهرى پاسخ داد: آرى، نه او نه هيچ يک از بنى هاشم در اين مدت بيعت نکردند و على هم وقتى بيعت کرد که ديد، چهرههاى برجسته ـ وجوه الناس ـ از او رويگردان شدند.
ادامه دارد..
نابرده رنچ گنج بدست نمیاد
-
- پست: 705
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶, ۲:۱۳ ب.ظ
- محل اقامت: Tehran
- سپاسهای ارسالی: 2377 بار
- سپاسهای دریافتی: 1893 بار
Re: حضرت فاطمه (سلام الله عليها) بنيانگذار تشيع
بنابراين ترديد نبايد کرد که تشيع سياسى در نخستين قدم در رفتار سياسى حضرت فاطمه زهرا(س) تعريف شد. اگر شوهرش به هر دليل ميبايست بيعت ميکرد او هرگز بيعت نکرد، با خلفا حرف نزد و حتى اجازه حضور آنان را بر جنازه خود را نداد.
به علاوه خطبه حضرت زهرا(س) نخستين منشور تشيع است. مضامين آن را آنچه که بعدها در خطبههاى امام علي(ع) و نيز در متن دعاى ندبه آمد و ديدگاههاى تاريخى شيعه را نسبت به گذشته و آمال و آرزوهاى شيعه را براى آينده ترسيم ميکند، هماهنگ است.
تحليلى که در آن خطبه از نزاع داخلى قريش، مجادله آنان بر سر قدرت و از ميان بردن حق امام علي(ع) ارايه شد همان ديدگاههاى تاريخى شيعه است.
چنين تحليلى را بعدها بارها و بارها در خطبههاى امام علي(ع)، امام حسن(ع) و امام حسين(ع) ميبينيم.
تحليلى اينچنين که قريش حق ما را ندادند، ما احق مردم به خلافت بوديم و انگيزه آنان در اين حقکشى، چيزى جز ضربههايى نبود که قريش در بدر و احد از شمشير حمزه و على تحمل کرده بودند و در اصل آنها با اين کار انتقام خود را از على گرفتند.
ادامه دارد..
به علاوه خطبه حضرت زهرا(س) نخستين منشور تشيع است. مضامين آن را آنچه که بعدها در خطبههاى امام علي(ع) و نيز در متن دعاى ندبه آمد و ديدگاههاى تاريخى شيعه را نسبت به گذشته و آمال و آرزوهاى شيعه را براى آينده ترسيم ميکند، هماهنگ است.
تحليلى که در آن خطبه از نزاع داخلى قريش، مجادله آنان بر سر قدرت و از ميان بردن حق امام علي(ع) ارايه شد همان ديدگاههاى تاريخى شيعه است.
چنين تحليلى را بعدها بارها و بارها در خطبههاى امام علي(ع)، امام حسن(ع) و امام حسين(ع) ميبينيم.
تحليلى اينچنين که قريش حق ما را ندادند، ما احق مردم به خلافت بوديم و انگيزه آنان در اين حقکشى، چيزى جز ضربههايى نبود که قريش در بدر و احد از شمشير حمزه و على تحمل کرده بودند و در اصل آنها با اين کار انتقام خود را از على گرفتند.
ادامه دارد..
نابرده رنچ گنج بدست نمیاد
-
- پست: 705
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶, ۲:۱۳ ب.ظ
- محل اقامت: Tehran
- سپاسهای ارسالی: 2377 بار
- سپاسهای دریافتی: 1893 بار
Re: حضرت فاطمه (سلام الله عليها) بنيانگذار تشيع
بنابراين براى بنيانگذارى تشيع توسط فاطمه زهرا(س) سند مهم ديگر، همين خطبه است که بنيادهاى اصلى و اساسى تشيع را در زمينه ديدگاه تاريخى شيعه نسبت به وقايع صدر اسلام، به تصوير ميکشد.
فاطمه زهرا(س) از همان زمان پيامبر(ص) دريافته بود که قريش، حتى کسانى از آنها که مسلمان شدهاند و گويى در بدر و احد هم شرکت کردهاند، از حمزه که شهيد شده نگران هستند. او ميدانست که آنان قصد دارند تا شخصيت حمزه را به فراموشى بسپارند. وقتى حمزه شهيد شد آنان خشنود شدند.
با شهادت جعفر بن ابى طالب آنان باز هم خشنودتر شدند و فاطمه(س) براى اينکه ياد حمزه را نگاه دارد بنا به روايت امام صادق(ع) هر هفته، روزهاى جمعه به زيارت قبر حمزه ميرفت(المصنف، ج 3 ، ص 572) و بنا به نقلى که در صفحه 574 همان کتاب آمده، آن حضرت روى قبر حمزه، علمى نصب کرده بود تا محل قبر او را بشناسد و بيابد تا ياد حمزه بماند و قريش نتوانند اثر آن را محو کنند که البته هم نتوانستند.
بنابراين فاطمه(س) قبر حمزه را با علامت مشخص ميکند تا بتواند ستونى براى تشيع بنا کند. همان طور که قبر خود را محو ميکند تا باز هم کينهاى در قلب شيعه نسبت به قريش و رفتار زشت آنان با دختر پيامبر و در واقع با علي(ع) و امامت او نگاه دارد.
نویسنده: رسول جعفريان
فاطمه زهرا(س) از همان زمان پيامبر(ص) دريافته بود که قريش، حتى کسانى از آنها که مسلمان شدهاند و گويى در بدر و احد هم شرکت کردهاند، از حمزه که شهيد شده نگران هستند. او ميدانست که آنان قصد دارند تا شخصيت حمزه را به فراموشى بسپارند. وقتى حمزه شهيد شد آنان خشنود شدند.
با شهادت جعفر بن ابى طالب آنان باز هم خشنودتر شدند و فاطمه(س) براى اينکه ياد حمزه را نگاه دارد بنا به روايت امام صادق(ع) هر هفته، روزهاى جمعه به زيارت قبر حمزه ميرفت(المصنف، ج 3 ، ص 572) و بنا به نقلى که در صفحه 574 همان کتاب آمده، آن حضرت روى قبر حمزه، علمى نصب کرده بود تا محل قبر او را بشناسد و بيابد تا ياد حمزه بماند و قريش نتوانند اثر آن را محو کنند که البته هم نتوانستند.
بنابراين فاطمه(س) قبر حمزه را با علامت مشخص ميکند تا بتواند ستونى براى تشيع بنا کند. همان طور که قبر خود را محو ميکند تا باز هم کينهاى در قلب شيعه نسبت به قريش و رفتار زشت آنان با دختر پيامبر و در واقع با علي(ع) و امامت او نگاه دارد.
نویسنده: رسول جعفريان
نابرده رنچ گنج بدست نمیاد