معرفي نرم افزار "دراية النور"

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 802
تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1712 بار
سپاس‌های دریافتی: 2245 بار
تماس:

معرفي نرم افزار "دراية النور"

پست توسط محب فاطمه »

 تصویر 



 بسم الله الرحمن الرحيم
 
 

درایة النور   


نخستین نرم افزار تخصصی رجال شیعه  

.
.
.
متن کامل 38 جلد کتاب رجالى و 55 جلد کتب حدیثى با بررسى اسناد آنها به ضمیمه 29 کتاب لغت .

برخى از امکانات و قابلیت ها:
.
ـ متن کامل کتب اربعه، وسائل الشیعه و بررسى اسناد آنها
ـ متن تصحیح شده رجال ثمانیه و معجم رجال الحدیث‏
ـ تمایز اسناد، احادیث، آیات، اعلام، توصیفات و... با رنگ‏هاى مختلف‏
ـ بازسازى دقیق اسناد مشکل‏دار از نظر تعلیق، تحویل، عطف و...
ـ ارزیابى اسناد اصلى و بازسازى شده کتب روایى از جهات مختلف مانند: صحت، اعتبار، اتصال و...
ـ شناخت و ارزیابى راویان از طریق عناوین معیار، اصلى، ضمنى و... و به صورت نوشتارى و نمودارى‏
ـ فهرست‏هاى گوناگون مانند فهرست الفباى کلمات، اسناد، راویان، اعلام، مداخل و...
ـ جستجوهاى مختلف در فهرست‏ها و متن‏
ـ محدود کردن دامنه پژوهش به کتابهایى خاص یا مشخصه‏هاى راویان‏
ـ قابلیت فهرست‏سازى از کلمات و راویان دلخواه به روش جستجوى پیشرفته (Wildcard)
ـ قابلیت علامت گذارى، نمایه‏زنى، رنگى کردن متون با تعیین عنوان و حاشیه نویسى‏
ـ امکان گزینش متن مورد نظر و انتقال آنها به دفترچه یادداشت‏
ـ چاپ متن‏ها و حاصل پژوهش در همه قسمت‏هاى برنامه‏
ـ استفاده از راهنمایى جامع داخل برنامه‏
ـ دفترچه یادداشت با قابلیت ویرایش متون و ذخیره‏سازى در قالب‏هاى مختلف.
.

..

 .تصویر 





یکى از شاخه ‏هاى علوم اسلامى که نقش مهمى در دستیابى به سنّت نبوى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و سخنان ائمه علیهم‏السلام دارد، علم رجال است. فقیه، محدّث و هر عالم دینى با تمسک به اطلاعات موجود در کتب رجال و نقد و بررسى آنها، پیرامون صحت و اعتبار یکایک روایات نظر مى‏دهد. از این رو، علم رجال همواره به عنوان یکى از پایه‏هاى اجتهاد و استنباط احکام شرعى مطرح بوده است.

مجتهدان و علماى اسلام، در گذشته توجه ویژه‏اى به علم رجال داشته‏اند، اما امروزه به علت مشکلاتى که در مسیر پژوهش و تحقیق در این علم وجود دارد، پژوهشگران اندکى در این رشته به کاوش مى‏پردازند. این در حالى است که تدریس و تحصیل علم رجال در حوزه‏هاى علمیه در زمانهاى اخیر تا حدودى مورد غفلت قرار گرفته و رونق سابق خود را از دست داده است.

برنامه «درایة النور» که نخستین نرم‏افزار تخصّصى رجالى شیعه است، به بررسى و بازسازى اسناد کتب اربعه حدیثى و کتاب «وسائل الشیعه» و شناسایى راویان آنها پرداخته است. کتب هشتگانه رجالى و معجم رجال الحدیث نیز در این برنامه گنجانده شده و امکانات گسترده پژوهشى در ابعاد مختلفِ علم رجال در آن منظور گشته است.

نرم‏افزار «درایة النور » با هموار کردن مسیر پر پیچ و خم علم رجال، گامى در رونق دوباره این علم در حوزه‏هاى دینى محسوب مى‏گردد. با استفاده از این برنامه رایانه‏اى، شناسایى راویان و ارزیابى اسناد با سهولت و در کمترین وقت انجام مى‏گیرد و قابلیتهاى گوناگون آن بهره‏مندى از فواید علم رجال را براى علاقه‏مندان میسر مى‏سازد.
.
محتواى برنامه
.
مهمترین کتابهاى رجالى و حدیثى شیعه که در این برنامه در اختیار کاربر قرار مى‏گیرد عبارتند از:
.
الف ـ کتب رجالى
.
1 ـ طبقات الرجال (رجال برقى)، احمد بن محمد بن خالد (متوفاى قرن سوم)

2 ـ اختیار معرفة الرجال (رجال کشى)، محمد بن عمر بن عبدالعزیز (متوفاى قرن چهارم)

3 ـ فهرست اسماء مصنفى الشیعه (رجال نجاشى)، احمد بن على بن احمد (متوفاى قرن پنجم)
4 ـ الأبواب (رجال شیخ طوسى)، ابو جعفر محمد بن حسن (متوفاى قرن پنجم)
5 ـ الفهرست (فهرست شیخ)، ابو جعفر محمد بن حسن (متوفاى قرن پنجم)
6 ـ کتاب الضعفاء (رجال ابن غضائرى)، احمد بن حسین بن غضائرى (متوفاى قرن پنجم)
7 ـ خلاصة الأقوال فى معرفة أحوال الرجال (رجال علامه)، حسن بن یوسف حلّى (متوفاى قرن هفتم)
8 ـ رجال ابن داود، حسن بن على بن داود حلّى (متوفاى قرن هشتم)
9 ـ معجم رجال الحدیث، 23 جلد، فقیه عالیقدر سید ابوالقاسم خوئى قدس‏سره

.
ب ـ کتب حدیثى
.
1ـ الکافى (اصول، فروع و روضه) ، 8 جلد، شیخ محمد بن یعقوب کلینى (متوفاى 329 ه . ق)

2ـ من لا یحضره الفقیه، 4 جلد، محمد بن على معروف به شیخ صدوق (متوفاى 381 ه . ق)

3ـ تهذیب الأحکام، 10 جلد، ابو جعفر محمد بن حسن طوسى (متوفاى 460 ه . ق)

4ـ الإستبصار، 4 جلد، ابو جعفر محمد بن حسن طوسى (متوفاى 460 ه . ق)
5 ـ وسائل الشیعه، 29 جلد، محمد بن حسن مشهور به شیخ حر عاملى (متوفاى 1104 ه . ق)
.
امکانات اختصاصى برنامه
.
برنامه درایة النور از سه بخش اصلى کتب هشتگانه رجالى، اسناد و معجم رجال الحدیث تشکیل شده است و هریک، از امکانات ویژه‏اى برخوردارند.

الف ـ بخش کتب هشتگانه رجالى
.
امکانات اختصاصى بخش کتب هشتگانه رجالى عبارت است از:

1 ـ شناسایى راویان
.
با استفاده از این برنامه مى‏توان اطلاعات کاملى درباره هر راوى به دست آورد. این اطلاعات شامل توضیحات موجود در کتب رجالى در مورد جنبه‏هاى مختلف زندگى و شخصیت راوى، توصیف راوى از جهت توثیق و یا تضعیف و طریق راوى مى‏باشد.




 تصویر 



.
.
2 ـ فهرستهاى متنوع
..
پژوهشگر با استفاده از این امکان مى‏تواند اسامى راویان موجود در کتب هشتگانه رجالى را بر اساس عنوان معیار، عنوان اصلى یا عنوان ضمنى، فهرست نماید. افزون بر این امکان تهیه فهرستى از راویان با توجه به مذهب یا وصف آنها نیز فراهم است .
.
3 ـ تصحیح فهرست شیخ طوسى
.
کتاب فهرست شیخ طوسى یکى از مهمترین منابع براى شناخت اعتبار راویان شیعه و از عمده‏ترین منابع علم رجال است. این کتاب بر اساس نسخه‏هاى معتبر و قدیمى به دقت تصحیح شده است و کاربر از طریق گزینه «تصحیحات» مى‏تواند به متن تصحیح‏شده کتاب فهرست شیخ طوسى دست یابد.


.
.

 تصویر 


.
4 ـ مشاهده طریق روایى راویان
.
در سه کتاب رجال نجاشى، فهرست شیخ طوسى و رجال شیخ طوسى ،سند و کتبى که به استناد آنها روایات مربوط به یک راوى نقل شده، به ترتیب اسامى راویان ذکر گشته است. در برنامه درایة النور طریق هر راوى با کمک عنوان وى به سهولت قابل دسترسى است.
.
5 ـ فهرست توصیف‏ها
.
به وسیله این قابلیت مى‏توان به اسامى راویانى که از نظر مؤلفانِ کتب هشتگانه رجالى داراى ویژگیهاى مشترک هستند پى برد؛ مثلاً چنانچه پژوهشگر در صدد تنظیم فهرستى از راویان ثقه که از افراد ضعیف روایت کرده‏اند باشد، کافى است تعبیر « ثقةٌ إلا أنه یروى عن الضعفاء » را انتخاب کند تا موارد استفاده از این تعبیر را در باره روات ملاحظه کند.
.
.
ب ـ بخش معجم رجال الحدیث
.
در این بخش، امکانات گوناگون زیر قرار گرفته است:
.
1 ـ ارائه فهرست الفبایى راویان
.
ارائه فهرست الفبایى از اسامى 15688 راوى و نیز فراهم نمودن امکان مطالعه مطالب مربوط به هر یک از روات در معجم رجال الحدیث، قابلیتى است که در این بخش گنجانده شده است.
.
2 ـ فهرست اَعلام:
.
علاوه بر فهرست راویان، فهرست کاملى از اَعلام شامل: اشخاص، اقوام، القاب، مکانها و نیز کتب موجود در معجم رجال الحدیث تهیه شده است.

3 ـ فهرست ‏سازى:
.
در فهرست اَعلام و فهرست راویان، قابلیت فهرست‏سازى نیز در نظر گرفته شده است. با استفاده از این قابلیت کاربر مى‏تواند فهرست‏هاى پویا و متنوعى از کلمات و أعلام راویان به شکل‏هاى مختلف تهیه نماید و یا با ترکیب فهرست‏ها، جستجوهاى گوناگون در آنها انجام دهد. استفاده از علائم عمومى مانند «؟» و «*» نیز در این قسمت ممکن است.
.
ج ـ بخش اسناد
.
تمام احادیث مهمترین کتب روایى شیعه در این بخش بازسازى و ارزیابى شده است تا پژوهشگران به سرعت و سهولت، به میزان اعتبار سند هر حدیث پى ببرند. امکانات و قابلیتهاى اختصاصى بخش اسناد از قرار ذیل است:
.
1 ـ بازسازى اسناد
.
یکى از خدمات ارزشمندو منحصربه فرد برنامه درایة النور، بازسازى کلیه اسناد کتب اربعه و وسائل الشیعه است. بسیارى از اسناد احادیث موجود در منابع روایى به دلایلى همچون تعلیق، تحویل، عطف، ضمیر، تردید، اشاره و اشتباهاتى که نسخه‏برداران در هنگام استنساخ مرتکب شده‏اند، مخدوش یا نامفهوم هستند. در این برنامه ضمن توجه به همه موارد فوق، بازسازى اسناد با دقت تمام انجام شده است تا پژوهشگر بتواند وضعیت صحیح و واقعى سند را پیش از ارزیابى مشاهده کند.



 تصویر 



.
2 ـ ارزیابى سند
.
به محض آن که علامت مکان‏نما روى یکى از اسناد قرار گرفت، سند از جهت اتصال و اعتبار ارزیابى مى‏گردد. در بررسى میزان اعتبار سند، عناوینى مانند صحیح، موثق، حسن، معتبر یا ضعیف بودن روایت مشخص مى‏شود. از جهت اتصال نیز وضعیت سند از نظر مرفوع، مرسل یا موقوف بودن تعیین مى‏گردد.

اسناد موجود در برنامه توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات مورد بررسى قرار گرفته و اطلاعات این قسمت از برنامه بر اساس این ارزیابى ارائه گردیده است. در صورتى که در مورد برخى از راویان نظر کاربر با نظر محققان مرکز تفاوت داشته باشد، مى‏تواند دیدگاه خود را در قسمت «راوى» ثبت نماید. در این حالت با ورود به صفحه سند و انتخاب گزینه «ارزیابى شخصى» ارزیابى اسناد برنامه بر اساس این اطلاعات صورت خواهد گرفت.
.
3 ـ شناسایى سریع راوى
.
علاوه بر امکانات گسترده‏اى که براى شناسایى راویان در بخش کتب هشتگانه رجالى قرار داده شده است، در این قسمت نیز همراه با مطالعه اسناد مى‏توان از نام کامل و توصیف آنها مطلع شد. براى این کار کافى است نشانه‏گر ماوس را روى عنوان بازسازى‏شده یک راوى نگاه داشته و چند لحظه بعد، اطلاعات رجالى مربوط به وى را در یک کادر کوچک مشاهده نمود.
.
4 ـ سیستم مترادفات
.
یکى از مشکلاتى که در بسیارى از اسناد روایات به چشم مى‏خورد، پرکندگى در تعبیر از یک راوى است . در بخش اسناد برنامه «درایة النور» این مشکل با در نظر گرفتن عنوان معیار و عنوان اصلى حل شده است. با تهیه فهرست کاملى از عناوین اصلى و ارجاع آنها به عنوان معیار، ضمن ایجاد ارتباط منطقى بین اسناد روایات و اطلاعات کتب رجالى، یکى از مشکلات اساسى پژوهش در مورد راویان و ارزیابى اعتبار اسناد حل شده است.
.
5 ـ معرفى شاگردان و اساتید
.
آشنایى با شاگردان و مشایخ یک راوى، از طریق بخش اسناد برنامه میسر است. علاوه بر این، تعداد روایتهایى که وى از هر یک از اساتید خویش نقل کرده و یا شاگردان از او نقل کرده‏اند با تعیین درصد مشخص مى‏گردد. همچنین، مى‏توان فراوانى روایات نقل شده از شاگردان و مشایخ یک راوى را به صورت نمودار میله‏اى یا دایره‏اى مشاهده کرد.



 تصویر 



.
6 ـ تعیین طبقه راوى
.
با کمک این برنامه مى‏توان از طبقه هر راوى مطلع شده و به فهرستى از معصومانى که اسناد راوىِ مورد نظر به آنها ختم مى‏گردد دست یافت. در برابر نام هر معصوم تعداد واسطه‏هایى که بین ایشان و راوى قرار دارد و نیز فراوانى روایات در هر مورد، قابل مشاهده است.
.
7 ـ ترکیب راویان
.
کاربر با استفاده از این قابلیت مى‏تواند به سندى که مشتمل بر نام دو یا چند راوى است دست یابد و با انتخاب گزینه «آمار» از تعداد موارد نقل هر یک از دو راوى نیز آگاه مى‏شود.
.
8 ـ مقایسه دو متن
.
به منظور انجام پژوهشهاى تطبیقى، امکان مطالعه همزمان دو متن از یک کتاب یا مطالب دو کتاب متفاوت، در برنامه پیش‏بینى شده است.
.
.


امکانات مشترک برنامه
.
1 ـ نمایش متن کتب
.
متن کامل کتابهاى موجود در لوح فشرده «درایة النور» در این بخش نمایش داده مى‏شود. امکانات نمایشى همچون استفاده از رنگهاى متمایز براى متن، عنوان، سند و...، گسترده کردن صفحه متن و بزرگنمایى نیز در برنامه فراهم آمده است. در کنار متن کتابها، فهرست کاملى از مطالب هر کتاب براى کاربر مهیا شده است. فهرست مطالب به گونه‏اى تنظیم گردیده که دسترسى به جزئى‏ترین عناوین نیز میسر باشد. همچنین، کاربر با استفاده از این قابلیت مى‏تواند متن کامل احادیث و سند آنها را با اِعراب‏گذارى کامل مطالعه کند.
.
2 ـ امکانات پژوهشى
.
«نمایه‏زنى» از جمله امکانات پژوهشى است که در آن پژوهشگر محتواى اصلى یک عبارت یا بند را در چند کلمه خلاصه مى‏کند تا امکان دسته‏بندى و بازیابى سریع اطلاعات را فراهم آورد و در انتها با کنار هم گذاردن موارد مشابه، نکات جدیدى را استنباط کند.

با استفاده از قابليتِ «علامت‏گذارى» كاربر مى‏تواند بخشهاى مهم را علامت گذارى كرده و در صورت نياز به آنها مراجعه نمايد.

در قسمتهاى مختلف برنامه مى‏توان از طريق «رنگى كردنِ» سطور دلخواه، در هنگام رجوع مجدد به متن، سريع‏تر به مطالب مورد نظر دست يافت، ضمن اين كه دسته‏بندى سطرهاى هم رنگ با سهولت بيشترى انجام مى‏گيرد. گنجاندن قابليتِ «حاشيه‏نويسى» موجب گرديده تا پژوهشگران ژرف‏نگر با دقت و تأمل در هر عبارت، نكته‏هاى مورد نظر خود را در بخش حاشيه وارد كنند.

در بخش معجم رجال الحديث و كتب هشتگانه رجالى «گزينه پژوهش» فعّال نيز گنجانده شده است. با كمك اين گزينه كاربر مى‏تواند به معناى يك واژه يا موارد استعمال آن در ديگر بخشهاى كتاب دست يابد.
.
3 ـ جستجو
.
از ديگر امكانات مشترك برنامه، امكان جستجوست. از طريق گزينه جستجو مى‏توان در متن و فهرست كتب، جستجوى لفظى نمود و با كمك عملگرهاى تركيبى، عبارات مختلف را بازيابى كرد و در صورت نياز از گروههاى فهرست‏سازى براى ساختن فهرستهاى پويا و متنوع از كلمات با استفاده از كاراكترهاى عمومى (* و ؟) به شكلهاى مختلف بهره برد و كلمات موجود در يك فهرست را يك‏جا يا در تركيب با واژه‏ها و يا فهرستهاى ديگر جستجو نمود. قابليت دستيابى به متون مورد نظر از طريق فهرست ابواب و شماره جلد و صفحه، يكى ديگر از امكانات مشترك در بخش جستجوست كه دسترسى آسان به متن دلخواه را به سرعت فراهم مى‏سازد.
.
4 ـ لغت‏نامه
.
به منظور دستيابى به مفهوم واژه‏هاى دشوار در امر پژوهش، لغت‏نامه‏هاى معتبر ذيل در دسترس كاربر قرار دارد:
1ـ كتاب العين، 8 جلد، خليل بن احمد فراهيدى (175 ـ 100 ه . ق)
2ـ لسان العرب، 15 جلد، از ابن منظور (711 ـ 630 ه . ق)
3ـ مجمع البحرين، 6 جلد، فخر الدين طريحى (1087 ـ 979 ه . ق)
.
5 ـ ساير امكانات
.
گزينش مطالب مورد نظر و انتقال آنها به دفترچه يادداشت از جمله قابليتهايى است كه در قسمتهاى مختلف برنامه وجود دارد. «دفترچه يادداشت» با قابليت ويرايش متون، چاپ و انتقال روى پرونده در قالبهاى مختلف همچون MS-Wordو زرنگار، استفاده بهتر از امر پژوهش و ذخيره و نگهدارى مطالب انتخابى را ممكن ساخته است. در كليه بخشهاى برنامه امكان «چاپ» متن دلخواه در اندازه‏هاى مختلف موجود است. به وسيله گزينه «راهنما» مى‏توان اطلاعاتى مختصر و مفيد در باره قسمتهاى گوناگون برنامه به دست آورد. با ورود در قسمت «كتابشناسى» نام كتب موجود در برنامه قابل مشاهده بوده و امكان دسترسى به توضيحات كافى در مورد هر كتاب و مؤلف آن براى كاربر فراهم گرديده است.



 تصویر 


 . 
 . 
 [External Link Removed for Guests]
 
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “نرم افزارهای اسلامی”