بى‏تفاوتى در برابر گناه

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
New Member
New Member
پست: 12
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷, ۵:۵۶ ق.ظ
محل اقامت: شيراز
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 29 بار
تماس:

بى‏تفاوتى در برابر گناه

پست توسط wgoleyas »

 
[COLOR=#NaNNaNNaN]بى‏تفاوتى و تماشاچى بودن

يكى از عواملى كه به فساد محيط دامن مى‏زند، و موجب تشويق گناه در جامعه مى‏شود، اين است كه مردم در برابر گناهانى كه در محيط انجام مى‏شود بى‏تفاوت و تماشاچى باشند.

اسلام با دستور دقيق و گسترده دو فريضه‏ى مهم «امر به معروف و نهى از منكر» و دو وظيفه عميق «تولّى و تبرّى» و جهاد و دفاع به پيروان خود دستور مى‏دهد كه نسبت به جامعه و رويدادهاى آن تماشاچى و بى‏تفاوت نباشند، بلكه با نظارت دقيق در صحنه حضور يابند و از هر گونه فساد جلوگيرى نمايند و به گسترش نيكى‏ها همت گماردند. و در عقيده و عمل به يارى دوستان خدا «تولّى» بپردازند. و از دشمنان خدا بيزارى «تبّرى» جويند.

تولّى يعنى عشق به خوبان ورزيدن و تاييد عملى راه آنان، كه در راستاى پاكى محيط در دراز مدت بسيار عميق و گسترده و نتيجه بخش خواهد بود.

تبرّى يعنى قهر و بى‏اعتنايى با فاسقان و ستمگران.


اين دستورات بزرگ اسلامى هر فرد مسلمان را از بى‏تفاوتى و تماشاچى بودن نهى مى‏كند و با تاكيد از آنها مى‏خواهد كه در برابر گناه ايستادگى كنند و براى جلوگيرى از آن در صحنه حضور يابند و تا آخرين حد امكان در راستاى پاكسازى محيط كوشا و جدى باشند.

رضايت به گناه

رضايت به گناهِ گنهكار و خاموشى در برابر گناه نيز از عوامل زمينه‏ساز اجتماعى گناه است و نقش به سزايى در پيدايش و استمرار گناه دارد.

خداوند به يهوديان زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله كه به پيامبر كُشى اجدادشان راضى بودند مى‏فرمايد، «شما قاتل هستيد!» چنانكه اين مطلب در آيه 183 آل عمران آمده است.

امام صادق عليه السلام آنانرا كه در عصر ايشان به قتل امام حسين عليه السلام در كربلا خشنود بودند قاتل معرفى كرد و با استناد به آيه مذكور فرمود: رضايت به قتل، انسان را در صف قاتلين قرار مى‏دهد.

در جريان كشتن ناقه‏ى صالح با اينكه قاتل يك نفر بود خداوند همه قوم ثمود را مشمول عذاب نمود و كشتن ناقه را به همه‏ى آنها نسبت داده و فرمود: «فَعَقَروها»
اميرمؤمنان على عليه السلام در تبيين اين موضوع مى‏فرمايد:

«و انّما عَقَر ناقَةَ ثمودَ رجلٌ واحد فعَمَّهم اللّه بالعذاب لَمّا عَمّوه بالرِّضا»

«ناقه‏ى صالح را يك نفر از پاى درآورد اما خداوند همه‏ى آن قوم را مجازات كرد چرا كه همه به آن راضى بودند.»

روايات در اين باره بسيار است به عنوان نمونه به ذكر سه روايت مى‏پردازيم:

1- اميرمؤمنان على عليه السلام فرمودند:

«الراضى بفعل قوم كالداخل فيه معهم و على كل داخل فى باطل اثمان اثم العمل به و اثم الرضا به»

«آنكس كه به كار جمعيتى راضى باشد همچون كسى است كه در كار آن قوم دخالت و شركت دارد و آنكس كه در كار باطل دخالت دارد دو گناه مى‏كند: يكى گناه عمل

و يكى گناه رضايت به گناه.»


2- رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند:

«هرگاه گناهى در زمين پديدار شود آنكس كه در كنار گناه ناظر و حاضر است ولى از آن متنفر مى‏باشد مانند كسى است كه از آن گناه غايب است. و كسى كه از

گناه غايب (و دور) است ولى به آن خشنود و راضى است مانند كسى است كه در انجام آن گناه حاضر و شريك است.»


3- در بعضى از زيارتنامه‏ها از جمله در زيارت اربعين مى‏خوانيم:

«لَعن اللّه اُمّة سَمِعت بذلك فَرضيَتْ به»

«خدا لعنت كند امتى را كه جريان قتل تو را شنيد و به آن راضى شد.»

كمك به گناه و ظلم

يكى از زمينه‏هاى اجتماعى كه باعث گسترش گناه مى‏گردد اعانت بر ظلم است چرا كه كمك به ظالم و گنهكار در جهت گناهش او را نيرومندتر و گستاخ‏تر مى‏نمايد و همين اساس گسترش گناه و پيدايش گناهان ديگر خواهد شد، مثلاً بى‏حجابى يكى از گناهان اجتماعى است كه اگر افراد ديگر كمك به موضوع بى‏حجابى كنند، هرگونه كمك باشد، باعث گسترش آن شده و به صورت عادى در همه جا رخنه خواهد كرد، خود اين گناه نيز باعث كمك به گناهان ديگر است.

اسلام شديداً از كمك به گناه و بخصوص اعانت ظالم نهى كرده است و در اين زمينه هشدارهاى موكد نموده است.

اينك به آيات قرآن در اين رابطه توجه كنيد:

«تَعاونوا علىَ البِرّ و التّقوى‏ وَ لا تَعاونوا عَلى الاِثمِ و العُدوان»

«در كارهاى نيك و تقوى يكديگر را يارى كنيد و هرگز در راه گناه و تعدى همكارى نكيند.»

براستى اگر در جامعه، همكارى در كارهاى نيك و مثبت و سازنده باشد و از همكارى در گناه و ستم خوددارى شود بخش بسيار مهمى از نابسامانى‏ها، سامان مى‏يابد واز گناهان بسيارى جلوگيرى به عمل مى‏آيد.

«و لا تَركَنوا الَى الّذينَ ظلموا فتَمسّكم النّار»

«بر ظالمان تكيه نكنيد كه موجب مى‏شود آتش دوزخ شما را فراگيرد»

يعنى هرگونه تمايل، همكارى، دوستى و اظهار رضايت به ظالمان جرم است و از آن برحذر باشيد و هرگونه پيوند خود را با آنها قطع كنيد.
«فلا تَقْعُد بعد الذِّكرى‏ مع القَوم الظّالِمين»

«بعد از توجه با قوم ستمگر منشين.»

«و لا تطع منهم آثماً او كفوراً»

«و از هيچ گنهكار و كافرى اطاعت نكن.»


به طور كلى در قرآن تمام آياتى كه در آن واژه‏هاى «لاتطع، لاتطيعوا، لاتتبع» آمده بيانگر نهى از كمك به ظالمان و گنهكاران است.


در روايات اسلامى نيز با عناوين و تعبيرات گوناگون از كمك به گناه و هرگونه مساعدت با ظالم نهى شده كه در اينجا به ذكر چند عنوان زير بسنده مى‏شود:


1- كسى كه بدعت‏گذارى را احترام كند و يا به رويش بخندد و به او پناه بدهد، در هدم اسلام كوشيده و از رحمت خدا بدور است.

2- هركس خواهان بقاى ظالم باشد يا او را مدح كند و يا در برابر او فروتنى نمايد در گناه عمل او شريك است و در جوار هامان (دلال مظلمه فرعون) در جهنم خواهد بود.

3-كسى كه نام خود را در ليست حقوق بگيران زمامداران ظالم بنويسد، خداوند او را در قيامت به صورت خوك محشور مى‏كند.

4- نگاه (باتوجه) به چهره زمامدار ستمگر از گناهان كبيره است.

5- پذيرش امامت جماعت دربار ظالم كمك به ظلم است و پذيرنده‏اش مشمول لعن خدا است.

6- گناه فروختن اسلحه به دشمنان اسلام در حد كفر است.

7- در روز قيامت صدا مى‏زنند كجايند ظالمين و كجايند همكاران ظالمين حتى آنان كه براى آنها دفتر و قلم فراهم كردند، كه همه آنها با هم وارد دوزخ مى‏گردند.

8- اجراى دستور زمامدار ظالم باعث ورود به دوزخ با شديدترين مجازات است.

9- رسول خدا صلى الله عليه وآله ده گروه دست‏اندركار شراب را لعنت كرد كه عبارتند از: كشاورز درخت انگور، نگهبان، تهيه كننده آن، حمّال، فروشنده، خريدار، تاجر، واسطه، شراب ده و شرابخوار.

10- امام رضا عليه السلام به يكى از دو مسافرى كه خدمتش رسيدند فرمود: نمازت را تمام بخوان زيرا به قصد ديدار سلطان آمده‏اى. (و سفرت سفر معصيت است).

11- قارى قرآن دَربار ستمگر براى هر حرفى ده بار مورد لعن قرار مى‏گيرد و همچنين مستمع قرآن از آن قارى براى هر حرف يكبار مشمول لعن است. 

  :
[External Link Removed for Guests]   
تصویر
الهم صلی علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم
[External Link Removed for Guests]
New Member
New Member
پست: 12
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷, ۵:۵۶ ق.ظ
محل اقامت: شيراز
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 29 بار
تماس:

Re: بى‏تفاوتى در برابر گناه

پست توسط wgoleyas »

متاسفم که خیلی از ماها با اعمال و رفتارمان، گاهی با سکوتمان و حتی بعضی از ما با بلندگو شدن برای صحبت های آنها مهر تایید به رفتار جنایتکاران می زنیم و به طریقی شریک در اعمال آنها می شویم...

و هر مسلمان بايد برگرد محور توحيد بگردد و از تمام مشركين و بت ها و استكبار برائت جويد و زير بار هيچ كس جز خدا نرود و نشان دهد كه از مبارزه خسته نشده است.

برائت از نظر امام خمینی يعنى: توطئه هاى جهانخواران راست وچپ،به ويژه آمريكاى چپاولگر و متجاوز و اسرائيل جنايتكار را به گوش جهانيان رساندن و يا با برشمارىِ جنايات اين جانيان، از جهانيان استمداد جستن و براى قطع ايادى آنان و اصلاح حال مسلمانان به خدا ملتجى شدن.

و نیز امام فرمودند :امروز فرياد برائت ما از مشركان و كافران ، فرياد از ستم ستمگران و فرياد امتي است كه جانشان از تجاوزات شرق و غرب و در راس آن آمريكا و اذناب آن به لب رسيده است و خانه و وطن و سرمايه شان به غارت رفته است . فرياد برائت ما فرياد ملت مظلوم و ستم كشيده افغانستان است و... فرياد برائت ما فرياد مردم مسلمان آفريقاست ... فرياد برائت ما فرياد ملت لبنان و فلسطين و همه ملت ها و كشورهاي ديگر است."


همه با هم دعا کنیم برای رهایی این مردم مظلوم از چنگال دشمنان بی رحم
تصویر
الهم صلی علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم
[External Link Removed for Guests]
New Member
New Member
پست: 12
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷, ۵:۵۶ ق.ظ
محل اقامت: شيراز
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 29 بار
تماس:

Re: بى‏تفاوتى در برابر گناه

پست توسط wgoleyas »

امام حسين (ع) :هان اي مردم! پيامبر خدا فرموده است: كسي كه زمامداري ستمگر را ببيند كه حرام خدا را حلال ميسازد و عهدش را ميشكند و با سنّت پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم)مخالفت مي ورزد و در ميان بندگان خدا بر اساس گناه و تجاوز عمل ميكند، ولي در مقابل او با عمل يا گفتار، اظهار مخالفت ننمايد، بر خداوند است كه او را با همان ظالم در جهنّم اندازد

...............

رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «هرگاه گناهى در زمين پديدار شود آنكس كه در كنار گناه ناظر و حاضر است ولى از آن متنفر مى‏باشد مانند كسى است كه از آن گناه غايب است. و كسى كه از گناه غايب (و دور) است ولى به آن خشنود و راضى است مانند كسى است كه در انجام آن گناه حاضر و شريك است

............

امام حسين (ع )فرمود: اى فرزند آدم، بیاد آور آن لحظاتى را كه پدران و فرزندان ـ و دوستان ـ تو چگونه در چنگال مرگ قرار گرفتند، آن ها در چه وضعیّت و موقعیّتى بودند و سرانجام به كجا منتهى شدند و كجا رفتند.
و بیندیش كه تو نیز همانند آن ها به ایشان خواهى پیوست ـ پس مواظب اعمال و رفتار خود باش ـ .

...............

امام حسين (ع )فرمود: كسى در روز قیامت از شدائد و أحوال آن در أمان نمى باشد، مگر آن كه در دنیا از خداوند متعال ترس داشته باشد ـ و اهل گناه و معصیت نگردد ـ .

...............

امام حسين (ع )فرمود: افراد جامعه بنده و تابع دنیا هستند و مذهب، بازیچه زبانشان گردیده است و براى إمرار معاش خود، دین را محور قرار داده اند ـ و سنگ اسلام را به سینه مى زنند ـ .
پس اگر بلائى همانند خطر ـ مقام و ریاست، جان، مال، فرزند و موقعیّت، ... ـ انسان را تهدید كند، خواهى دید كه دین داران واقعى كمیاب خواهند شد.

...............

امام حسين (ع )فرمود: اى بندگان خدا، خود را مشغول و سرگرم دنیا ـ و تجمّلات آن ـ قرار ندهید كه همانا قبر، خانه اى است كه تنها عمل ـ صالح ـ در آن مفید و نجات بخش مى باشد، پس مواظب باشید كه غفلت نكنید.

...............

امام حسين (ع )فرمود: بپرهیز از ظلم و آزار رساندن نسبت به كسى كه یاورى غیر از خداوند متعال نمى یابد
تصویر
الهم صلی علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “حديث”