پرسش ها و پاسخ هاي فقهي پيرامون معاشرت

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پرسش ها و پاسخ هاي فقهي پيرامون معاشرت

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 

  معاشرت  

 سلام علیکم؛ پرسش ها و پاسخهاى فقهى دانشجويان که پاسخ ها از سايت نهاد رهبري در دانشگاه ها است.  


سؤال: پسر عمويي دارم كه اهل دروغ و ساير اوصاف رذيله ايست كه بي ايماني او را اثبات ميكند آيا رابطه با او صحيح است يا نه ؟

جواب: اگر شما بتوانيد از طريق نصيحت و ارشاد موجب تغيير رويه عموزاده خود شويد بهتر است كه رفاقت خود را حفظ نماييد .

البته شما حق استفاده از چيزهايي كه غاصبانه در دست او است را نداريد .و اگر بدانيد كه معاشرت با او موجب تاثيرمنفي بر اخلاق

خود شما مي گردد قطع رابطه لازم است.



سؤال: آيا براي جلوگيري والدين از خلافي كه مكرر انجام مي دهند و با هيچ راهي هم قانع نمي شوند مي توان با خشونت با آنها

رفتار كرد؟


جواب: در صورت مشاهده گناه مكرر از پدر و مادر؛ مانند رباخواري و بي حجاب بودن مادر و ... بايد گفت برخورد با آنان داخل امر به معروف

و نهي از منكر است . ابتدا بايد با نرمي و آرامش با آنان سخن گفت و نهي از منكر نمود و چنان چه اثري نگذاشت تذكر مجدد داد .

و در مرحله بعد بي اعتنايي و كم محبتي و كم كردن رفت و آمد با آنها به طوري كه بدانند اين برخورد اثر بي توجهي آنان به امور شرعي

و انجام گناه است . اين كار شايد مناسب ترين راه حل باشد .و در صورت عدم تاثير و ترس از اين كه خود به گناه آلوده شويد .

بهترين راه قطع رفت و آمداست ودر پايان بايد گفت : ضرب و شتم پدر و مادر در راستاي نهي از منكر جايز نيست بلكه اين مساله به

محاكم شرعي محول خواهد شد و فرزند حق دخالت ندارد .




[COLOR=red]سؤال:

معاشرت بادوستاني كه مذهبي نيستند وبه نمازاهميت نمي دهند واهل نوار،موسيقي ، پاسور و قمار هستند، اما در معاشرت

آدم هاي خوبي هستند، چه صورتي دارد؟


جواب: در صورتي كه امر به معروف در آنان اثر ندارد رابطه شمابا ايشان بايد در حدي باشد كه شما را تحت تاثير قرار ندهد و آلوده به

گناه نسازد.  
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: پرسش ها و پاسخ هاي فقهي پيرامون معاشرت

پست توسط مائده آسمانی »

 بسم الله الرحمن الرحیم 




سؤال: معاشرت با دوستي كه دنبال خلاف مي رود و احتمال زنا داده مي شود، چگونه است ؟
    جواب: [HIGHLIGHT=#ffff00] اولا"   پيدا كردن در اين گونه مواردسخت است و كمتر كسي مي تواند چنين نسبتي به ديگري بدهد و مطمين باشد چنين

اعمال خلافي را مرتكب شده بنابراين در اين جهت با احتياطبيشتري برخورد كنيد و [HIGHLIGHT=#ffff00]ثانيا"  ارتكاب مجدد او نيز مورد قطع و يقين

نمي تواند باشد مگر اين فرد اقرار كند و يا به گونه اي خاص ديگري اطمينان ويقين پيدا كنيد ولي در صورت اطمينان شما به ارتكاب

قبلي و فعلي وي ،مسيوليت شما بعنوان يكي از اقوام و نزديكان و هم به عنوان فردي آگاه ومسوول ، بيشتر و سنگين تر است و

بايد تلاش كنيد با جلب اعتماد او به خويش و استفاده از ابزارهاي مختلف روي او تاثير گذار باشيد و او را ازارتكاب چنين اعمالي باز

داريد .

بنابراين اگر مي توانيد ( مستقيما" يا غيرمستقيم ) با مشورت كردن و گفتگو با ديگر اقوام و والدين وي شرايط وامكانات ازدواج او را

فراهم كنيد و لزوم ازدواج در اين شرايط اجتماعي وفرهنگي را به وي متذكر شويد .زيرا به نظر مي رسد اين جوان نياز شديد به ازدواج

دارد و بايد هر چه سريعتر ازدواج كند تا غريزه جنسي او ارضا وتامين شود و بدين وسيله و از راه صحيح ارضا اين نياز جلوي انحرافات

جنسي وي گرفته شود .طبيعي است حضرتعالي بايد به گونه اي موضوع رابراي والدين آن جوان مطرح كنيد كه موجب بعضي مشكلات

اخلاقي وخانوادگي و عوارض ناشي از آن نشويد و با دلسوزي كامل و ضمن جلب اعتماد آنها باشد و آن جوان نيز از اقدام شما اطلاع

پيدا نكند .لازم به ذكراست موضوع انحرافات قبلي و فعلي وي نبايد به گونه اي بين شما مطرحشود كه زشتي و قبح آن ريخته شود و

نبايد در برابر شما جرات مطرح كردن چنين موضوعاتي را داشته باشد در عين حال با روابط دوستانه و در عين حال با اقتدار و جدي ،

تلاش كنيد با رفتار خود و اخلاق نيكو، ميزان تاثيرگذاري خويش را افزايش دهيد .و اگر شما نيز او را طرد كنيد به تدريج جذب افراد هم

نظر و هم فكر خود شده و كلا" از حيطه ً تاثير پذيري شما خارج خواهد شد گرچه براي شما هم صحبت و هم غذا شدن با چنين فردي

مشكل است ولي از طرف ديگر وظيفه ً نهي از منكر نيز مسيوليتي است كه خداوند بر عهده ً شما بخصوص كه از اقوام و نزديكان است،

قرار داده است. مگر اينكه مطمين باشيد به هيچ وجه نمي توانيد تاثيري روي او داشته باشيدو به شما اعتماد نمي كند و حرف شنوي

از شما ندارد .و به دنبال كارهاي خلاف خويش است .  

بنابراين هم اطاق بودن و هم غذا بودن و هم صحبت شدن با چنين فردي اشكال شرعي ندارد .

مگر اينكه احتمال بدهيد تحت تاثير افكار و رفتار وي قرار گرفته و خداي نكرده به انحراف كشيده مي شويد .وهمانطور كه گفتيم اگر او

نسبت به شما حريمي قايل است و از شما حرف شنوي دارد و احترام شما را رعايت مي كند، بهتر است با وي هم اطاقي باشيد و با

بيان و كلامي نرم و دلسوزانه وي را از آن اعمال بازداشته ، لزوم ازدواج را به وي يادآوري كرده ، با هماهنگي با والدين او، امكانات ازدواج

رافراهم نماييد .تا او را از دام انحراف و خطا نجات داده و از اين طريق به وظيفه ً اخلاقي و شرعي خود عمل نموده و ثواب و اجر اخروي

نيز داشته باشيد .ضمنا" مي توانيد با استفاده از راهكارهاي زير و ارايه آن به جوان موردنظر در جهت كنترل غريزه جنسي خود، او را

راهنمايي كنيد .البته مطرحكردن اين موضوع نياز به دقت و ظرافت دارد و حتي المقدور سعي شودبطور غير مستقيم به وي يادآوري كنيد

و متذكر شود .
 
 
1- بطور مرتب و منظم ورزش كنيد .

2- هفته اي يكي دو روز، روزه بگيريد .

3- براي اوقات شبانه روزي خود، برنامه ريزي كرده و از بيهوده هدر دادن و پرسه زدن در اينجا وآنجا پرهيز كرده ، به اشتغالات علمي ،

ورزشي ، هنري روي آوريد .

4- ازخوردن غذاهايي پر انرژي و تحريك كننده مثل پياز، خرما، تخم مرغ ، فلفل ونظاير آن به حداقل ممكن اكتفا كنيد .

5- از نگاه كردن به فيلمهاي تحريك كننده ، نا محرم ها و ...جدا" خودداري كنيد .

6- از گفتگو و سخن گفتن درباره ًمسايل شهوي و جنسي جدا" خودداري شود .
 
 

به اميد موفقيت هر چه بيشترشما جوانان با ايمان و با غيرت و علاقه مندان و پويندگان راه كمال و تعالي.

مانيز جهت موفقيت شما دعا مي كنيم.
 
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: پرسش ها و پاسخ هاي فقهي پيرامون معاشرت

پست توسط مائده آسمانی »

 بسم الله الرحمن الرحیم 




سؤال: براي دوري از غذاهاي شبهه ناك ، آيا لازم است كه قطع رحم كنيم يا نه ؟

جواب: در اين موارد اجتناب لازم نيست ليكن براي كساني كه قصد دوري از غذاهاي شبهه ناك دارند بهتر است مواردي را اجتناب كنند

كه وجه معقولي براي ترديدشان هست ، مثلا كسي كه خداي نخواسته درمالش ربا وجود دارد و ... ولي در مورد كساني كه با كسب

عادي زندگي مي كنند خوب نيست چنين احتياطاتي صورت گيرد, زيرا مستلزم بدبيني نسبت به مردم و قطع رحم مي شود و مفسده

بزرگ تري به بار مي آورد .



[COLOR=red]سؤال:

چه موقع قطع صله ارحام جايز است ؟

جواب: صله ارحام لازم است مگر درجايي كه موجب مفسده اي مانند ارتكاب حرام يا سو تربيت فرزندان شود .



[COLOR=red]سؤال:

بوسيدن دست پسرخاله يا دايي توسط زن ميانسال به قصد احترام چه حكمي دارد؟

جواب: بوسيدن دست پسر خاله و پسر دايي براي زن جايز نيست زيرا نامحرم مي باشند .



[COLOR=red]سؤال:

مكاتبه ونامه دادن براي ازدواج به دختر مورد نظر چه حكمي دارد؟

جواب: طرح مساله ازدواج از طريق مكاتبه با فرد مورد نظر هر چند از نظر فقهي حرام شمرده نشده ولي قرآن مجيد در آيه 235 سوره

"بقره " قرار و مواعده سري ازدواج را منع نموده و مي فرمايد : ( (... ولاتواعدوهن سرا ) ) . بنابراين بهتر است اين مساله از طريق

خانوادگي و به صورتي آشكارا انجام گيرد× چه درغير اين صورت موجب برخي از عواقب ناگوار تهمت ها و بدبيني ها خواهد شد .



[COLOR=red]سؤال:

حكم صحبت كردن تلفني يا حضوري دختران و پسران جوان با يكديگر كه باعث ايجاد نوعي احساس در دو طرف مي گردد،

چيست ؟

جواب: گفت و گوي نامحرمان بايكديگر بايد با رعايت كامل موازين شرعي و درحد ضرورت باشد .و در صورتي كه موجب تهييج شهوت

يا مفسده ديگري باشد جايز نيست .
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: پرسش ها و پاسخ هاي فقهي پيرامون معاشرت

پست توسط مائده آسمانی »

 بسم الله الرحمن الرحیم 




سؤال: پرستاري زن ، از مرد بيمار چه حكمي دارد؟

جواب: فقط در مورد ضرورت و دست رسي نداشتن بيماران به پزشك همجنس امور مذكوره ( لمس و نگاه ) به وسيله غيرهمجنس

جايز است و در صورتي كه با دستكش ممكن باشد نبايد تماس مستقيم با بدن نامحرم برقرار شود و همين طور در نگاه كردن به بدن

نامحرم نيز بايد به مقدار ضرورت اكتفا شود .( پزشكي در آيينه اجتهاد، ص 71 ).




[COLOR=red]سؤال:

صحبت كردن با دختران خارجي از طريق شبكه اينترنت چه حكمي دارد؟

جواب: ارتباط با نامحرم از طريق شبكه هاي رايانه اي اگر مستلزم مفسده و سو اخلاق نباشد اشكال ندارد .



[COLOR=red]سؤال:

لذت بردن از اعضا و جوارح دختران نابالغ چه حكمي دارد؟

جواب: حرام است.



[COLOR=red]سؤال:

براي ازدواج با دختري كه معرفي شده ، ارتباط تلفني دارم حكم آن چيست ؟

جواب: ارتباط در حدي كه ذكر كرده ايد في نفسه حرام نيست در عين حال بايد در اين زمينه بسيار مراقب و هوشيار باشيد،زيرا :

[HIGHLIGHT=#ffff00]  اين گونه ارتباطات به گونه اي بسيار ظريف و پيچيده خطر لغزش را فراهم مي سازد .

[HIGHLIGHT=#ffff00]  غالبا موجب اتهام است و به ويژه براي آبروي دختر خوب نيست . براي حل اين دو اشكال بهتر است به جاي تماس مستقيم از

طريق رابط محرم ارتباط داشته باشيد .

[HIGHLIGHT=#ffff00]ثالثا   بايد در نظر بگيريد كه يك احتمال هم آن است كه نهايتا با هم ازدواج نكنيد .

بنابراين بايد رابطه بسيار محدود باشد و گرنه براي روحيات دختر بسيار شكننده و خردكننده خواهد بود.



[COLOR=red]سؤال:

گردش رفتن با نامزد خود كه هنوز عقد نكرده ، چه حكمي دارد؟

جواب: تا هنگامي كه صيغه عقد شرعي اجرا نشده باشد، بر يكديگر محرم نيستند و حكم ساير نامحرمان را دارند،

لذا بايد از اين عمل مقرون به گناه پرهيز شود.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: پرسش ها و پاسخ هاي فقهي پيرامون معاشرت

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم  
   


سؤال: در مورد خنديدن خانم هادرحضورآقايان اگر بي منظورباشد چه حكمي دارد؟

جواب: در صورتي كه مفسده اي بر آن مترتب نباشد اشكالي ندارد، ولي حتي الامكان بهتر است از آن خودداري شود .

( جهت آگاهي بيشتر پيرامون مسايل فوق ر.ك : ( ( احكام روابط زن و مرد و مسايل اجتماعي آنان ) ) .



[COLOR=red]سؤال:

حرف زدن دختر و پسر چه حكمي دارد؟

جواب: حرف زدن دختر با پسر اگر از روي انگيزه هاي شهواني و معصيت نبوده و باعث مفسده نشود اشكالي ندارد، البته بهتر است كه

در صورت عدم لزوم از آن اجتناب گردد، زيرا چه بسا در آغاز ممكن است كه انگيزه ناروايي در بين نباشد ولي تدريجا" منجر به برخي از

امور ناپسند گردد .


سؤال: خنديدن زن به گونه اي كه نامحرم صداي آن را بشنود چه حكمي دارد؟

جواب: در مواردي كه مفسده خاصي بر آن مترتب نشود مانعي ندارد .( استفتاآت جديد آيت الله مكارم ، ج 1، ص 230، س 811 )


سؤال: رفت وآمدومعاشرت بادانشجويان ارمني درخوابگاه وپاكي ونجاست آنهاازنظرشرعي چه حكمي دارد؟

جواب: ضمن تشكر از احساسات گرم و ديني شما بايد گفت : اهل كتاب همچون مسيحي و ارامنه را بسياري از مراجع بزرگ همچون

مرحوم آيه الله حكيم پاك مي دانستند .امروز هم گروهي از بزرگان مانند مقام معظم رهبري آيه الله خامنه اي -دامت افاضاته - آنها را

پاك مي دانند .شماسعي كنيد با برخورد خوب خودتان اثر مثبت درافكارواعمال وي بگذاريد .قرآن كريم نيز با محور قرار دادن توحيد،

يعني ( ( لا اله الا الله ) ) از آنان دعوت به يكي شدن در مقابل دشمنان توحيد مي كند و مي فرمايد :

  ( ( يا اهل الكتاب تعالوا الي كلمه سوا بيننا و بينكم الا نعبد الا الله و لا نشرك به شييا ) ) ( سوره آل عمران آيه 64 ) 

( ( اي كساني كه پيرو يكي از كتاب هاي آسماني - همچون انجيل تورات و... هستيد بياييد زير چتر ( ( لا اله الا الله ) )

- كه مشترك بين ماوشماست - خدا را عبادت كنيم و صف هاي خود را يكي قرار دهيم ) ) .

و آيه اي را كه حضرت عالي در نامه خود مرقوم داشته بوديد ( ( فاجره حتي يسمع كلام الله ... ) ) ( سوره توبه آيه 6 ) مربوط به جهاد

با مشركين و درخواست پناهندگي از سوي يكي از آنان است .



[COLOR=red]سؤال:

آيا فرقه اهل حق نجس و كافر هستند لطفا در مورد اين فرقه توضيحاتي بدهيد ؟

جواب: ظاهرا"مقصود شما، فرقه ( ( اهل حق ) ) است . فرقه اهل حق از جمله آيين هاي التقاطي بوده و مخلوطي از عقايد باستاني

و نيز اديان مسيحيت ، اسلام و ...مي باشد.در حال حاضر، اهل حق به سه گروه عمده تقسيم شده اند .

  ) شيطان پرستان ؛ اين گروه شيطان را تقديس كرده و خوك را مقدس مي دانند و باهرگونه طهارت مخالف اند . 

يشتر پيروان اين گروه در كرند، سرپل ذهاب ونواحي مجاور آن سكونت دارند .

  ) علي الله ي ها ؛ اين گروه مي پندارند كه حضرت علي ( ع ) خدا است و دين خود را كلا" از اسلام جدا مي دانند . 

اين گروه نيز عمدتا" در شمال غرب ايران و در برخي نواحي ديگر پراكنده اند .

  ) گروه اهل حق مسلمان ؛ اين گروه خود را شيعه مي دانند، ولي در سير وسلوك و آداب متفاوت از شيعه هستند . 

عمده آثار در دست از اين فرقه ،مربوط به گروه سوم است ؛ چون دو گروه اول ، اساسا" فاقد هرگونه پايه فكري بوده و تنها از پيشينيان

خود تقليد كوركورانه مي كنند و تقريبا" آيين و يامعتقدات قابل توجهي ندارند .براي مطالعه بيشتر درباره اين گروه به منابع زير مي توانيد

مراجعه كنيد :

1- شاهنامه حقيقت ( حق الحقايق ) ، جيحون آبادي 2

- برهان الحق ، حاج نور علي

3- آثار الحق ، حاج نور علي

4- اهل حق ، قاسم افضلي

در مجموع، درباره اين فرقه و يا ديگر فرقه ها مي توانيم بگوييم : هر گروهي كه از مسير قرآن و عترت فاصله بگيرد، دچارانحراف هاي

خطرناكي در زمينه هاي مختلف مي شود .بنابراين راه سلامت همان راه قرآن و عترت است كه مرجعيت شيعه در طول تاريخ علمدار

اين راه بوده اند و به غير از اين ، هيچ طريقي را قبول نداشته اند و مطلبي كه درباره حمايت برخي از علماي بزرگ از اينها نقل شده

به هيچ عنوان صحت ندارد.كساني كه اميرمومنان ( ع ) را خدا بدانند كافر و نجس هستند و بايد از غذاي آنها اجتناب نمود .

اما مسلماناني كه نماز نمي خوانند ولي منكر نماز نيستنداگر چه معصيت بزرگي انجام مي دهند لكن پاك هستند و استفاده از

غذاهاي حلال آنها مانع ندارد.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: پرسش ها و پاسخ هاي فقهي پيرامون معاشرت

پست توسط مائده آسمانی »

 بسم الله الرحمن الرحیم 




سؤال:
حكم دست دادن با مسيحيان چيست ؟

جواب: دست دادن با مسيحيان و يا پيروان ديگر اديان و حتي كافران اشكالي ندارد .البته كافر نجس است ولي اهل كتاب ( يهودي و

مسيحي ) بنا بر نظر برخي از علماي گذشته و حال پاك هستند و به نظر ايشان حتي در صورت رطوبت مسري دست نجس

نمي شود .البته برخي نيز اهل كتاب را پاك نمي دانند به هر حال اصل دست دادن بي اشكال است .


[COLOR=red]سؤال:


چرا در اماكن مقدسه مانند حرم امامان و حرم حضرت معصومه ( ع ) از ورود افراد غير مسلمان جلوگيري به عمل مي آيد؟

جواب: مساله عدم جواز ورود كفار در برخي از اماكن متبركه ، يكي از احكام ديني است و فلسفه آن حفظ حرمت و قداست آن اماكن

است نه تنها نجس بودن كفار .از طرف ديگر اين مانع تبليغ و ارشاد و پذيرش آنان يا همزيستي مسالمت آميز با آنها نيست،

زيرا اين گونه اماكن متبركه داراي احكام خاص مي باشد و ورود به آنها نه تنها براي كفار بلكه براي مسلمانان نيز محدوديت هايي

دارد .مانند عدم جواز دخول حايض و جنب در مسجد و حرم ايمه اطهار ( ع ) .


[COLOR=red]سؤال:


آيا كم رويي و خجالت مي تواند مجوز ترك بعضي از وظايف ( مثل امر به معروف ) باشد؟

جواب: خجالت كشيدن مجوزي براي ترك وظيفه شرعي نيست.


[COLOR=red]سؤال:


اگر شخصي ، راننده اتوبوس را امر به معروف كند و او گوش ندهد آيا بايدبه پاسگاه اطلاع دهد؟

جواب: در صورتي كه بداند اطلاع به پاسگاه موجب جلوگيري از منكر مي شود و مفسده ديگري هم ندارد، اطلاع دهد و الا اطلاع

دادن واجب نيست.



[COLOR=red]سؤال:


آيا امر به معروف و نهي از منكر در صورت ياس از تاثير آن باز هم واجب است ؟

جواب: درصورتي كه احتمال تاثير داده شود واجب است و با ياس از تاثير، واجب نيست.
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “ساير احکام”